امیرعبداللهیان می‌گوید درخواست حذف نام سپاه، عامل اصلی مکث در مذاکرات هسته‌ای نیست

پنجشنبه, 5ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

وزیر خارجه ایران می‌گوید درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، در چارچوب مذاکرات احیای برجام یک مسئله «فرعی» است.

حسین امیر عبداللهیان در مجمع جهانی اقتصادی داووس در سوئیس گفت که «لابی اسرائیل» تلاش می‌کند این درخواست را عامل «مکث» در مذاکرات هسته‌ای معرفی کند که به گفته او، «تقلیل‌دادن موضوع» است.

وی اضافه کرد: «عامل اصلی مکث در مذاکرات، نفع ایران برای برخورداری از مزایای کامل اقتصادی در مسیر تجارت جهانی است.»

وزیر خارجه ایران، اسرائیل را متهم کرد که به دنبال «توافق» ایران با غرب در جریان مذاکرات وین نیست.

امیرعبداللهیان در عین حال بدون هیچ‌گونه توضیح بیشتری، اضافه کرد:‌ «ما الان به نقطه‌ای رسیدیم که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه تصمیم بگیرد توافق در دسترس است.»

وی این ادعا را در شرایطی بیان کرد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه، چهارم خرداد به صراحت گفت که احتمال توافق اتمی با جمهوری اسلامی در بهترین حالت «ضعیف» است و واشینگتن آماده تشدید تحریم‌ها علیه تهران است.

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برای بازگشت دو طرف به برجام، از فروردین‌ ۱۴۰۰ در وین آغاز شد، اما با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در مرداد پارسال و طرح خواسته‌های تازه از سوی تهران، این مذاکرات از بیستم اسفند گذشته متوقف مانده است.

جمهوری اسلامی اصرار دارد که بازگشت کامل به برجام، باید با حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا همراه باشد، اما دولت جو بایدن از این کار سر باز زده است.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.