نینا بیک: خشونت همیشه آشکار نیست!

سه شنبه, 5ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

به نام خداوند ایرانزمین

خشونت همیشه آشکار نیست!

۲۵ نوامبر به خاطر قتل وحشیانه سه خواهران میرابال، فعالان سیاسی اهل جمهوری دومینیکن علیه دیکتاتوری رافائل تروخیو روز روز جهانی رفع خشونت علیه زنان انتخاب شده است.

خشونت علیه زنان در سال ۱۹۹۳ در اعلامیه سازمان ملل متحد بر سر محو خشونت علیه زنان اینگونه تعریف شده است: هرگونه خشونتی بر اساس جنسیت که چه قطعا و یا احتمالا به آسیب های فیزیکی، جنسی و یا روانی زنان منتهی شود به شمول هرگونه تهدیدی به اعمال مزبور، محروم ساختن زنان از آزادی، چه در محضر عام و چه در زندگی شخصی، چه به اجبار باشد چه به دلخواه خشونت علیه زن محسوب میشود.

خشونت علیه زنان نه تنها در خانواده تحت عنوان خشونت خانگی اعمال میشود بلکه در مواردی شاهد خشونت دولت ها علیه زنان و خشونت های نظامی در مواقع جنگ نیز هستیم.

خشونت در خانه توسط اعضای خانواده،از بین بردن استقلال فکری و مالی ,تحقیر و توهین, سو ظن و شک, تجاوز و سو استفاده و آزار جنسی به هر طریقی، خرید و فروش زنان، اجبار به تن فروشی , قتل هایی که با دید سنتی و مذهبی صورت میگیرند , ختنه کردن همه از انواع خشونت علیه زنان است که پیامد های جبران ناپذیر جسمی، جنسی .روانی و دیگر پیامد های خطرناک را برای زنان در پی دارند.

مردان نیز مورد خشونت از سوی زنان قرار میگیرند اما قسمت زیادی از خشونت خانگی و غیره که خطرناک و منجر به مرگ میشود از سوی مردان علیه زنان صورت میگیرد .

بنابر آمار جهانی حدود ۹۰ درصد زنان و حدود ۱۰ درصد مردان مورد خشونت خانگی قرار میگیرند.

دیدگاه های سنتی و مذهبی در جوامع باعث شده دید مردها نسبت به زنان دید سلطه گرایانه ومالکانه باشد.

در جوامعی که دیدگاه های سنتی نیز کمتر دیده میشوند موارد خشونت علیه زنان بسیار دیده میشود و این رفتار فقط مختص کشورهای جهان سومی , سنتی و عقب مانده نیست.
در ملل غربی هنوز خشونت علیه زنان به طور کامل از بین نرفته اما در قانون و اعلامیه هایی این اعمال جرم و نقض آشکار حقوق بشر حساب میشود.

در حالی که در کشوری مانند کشور ما قانون منع خشونت علیه زنان از دستور کار مجلس خارج شده و با مخالفت مواجه میگردد.

خشونت علیه زنان از معمول ترین موارد نقض حقوق بشر حساب می شود. که در تضاد با برابری جنسیتی و رسیدن به صلح و امنیت در جامعه است.

نینا بیک

B.Nina45@gmail.com
۴ آذر ۱۳۹۲
۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ , روز جهانی رفع خشونت علیه زنان


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.