سازمان سوسیالیست های ایران: شصتمین سالگرد شانزدهم آذر

یکشنبه, 17ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

socialistha

بیانیه سازمان سوسیالیست های ایران

در باره

شصتمین سالگرد شانزدهم آذر

در شصت سال قبل، چند ماه پس از گذشت فاجعه کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢ ، دانشجویان دانشگاه تهران، بخاطر اعتراض به محاکمه دکترمصدق نخست وزیر قانونی در دادگاه نظامی و تجدید برقراری رابطه سیاسی دولت کودتا با دولت استعمارگر انگلیس، تجمعات اعتراضی برپا می کردند و از آن طریق مخالفت خود را با کودتا و پشتیبانی از دکتر مصدق رهبر نهضت ملی ایران ابراز می داشتند.

دولت کودتا برهبری محمدرضاشاه پهلوی ـ سرلشگرفضل الله زاهدی، بخاطر پایان دادن به تظاهرات و جلوگیری از ادامه آن وضع، تصمیم به سرکوب تظاهرکنندگان  می گیرد، تا دانشجویان نتوانند هنگام مسافرت ریچارد نیکسون معاون ریاست جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا به ایران، که بنا بود بخاطر پاداش در امر کمک به سرنگونی دولت قانونی و ملی ایران مفتخر به دریافت درجه دکترای افتخاری در دانشگاه تهران گردد، تظاهرات اعتراضی ترتیب دهند، کماندوهای مسلح از ارتش شاهنشاهی را در روز ١۶ آذر ١٣٣٢ ــ دو روز قبل از ورود ریچارد نیکسون به تهران ــ روانه دانشگاه تهران می نماید.

سربازان ارتش شاهنشاهی با حضور خود در محیط مقدس دانشگاه، فاجعه ی بزرگی را به پا می کنند. سه دانشجو بنام های  مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا به قتل می رسند و تعداد بیشماری از دانشجویان مضروب، مجروح و بازداشت می شوند.

 از آن تاریخ ببعد ، روز ١۶ آذر بعنوان «روز دانشجو»، در تاریخ سیاسی ایران ثبت شده است. یکی از روزهای سیاه دوران سلطنت محمدرضاشاه پهلوی، روزی که دانشجویان آزادیخواه و استقلال طلب ــ ضد استبداد ودیکتاتوری و ضد استعمار ــ بخاطر بیان عقاید و نظراتشان در دانشگاه شدیدأ سرکوب و مجازات شدند!

با بزرگداشت شانزدهم آذر، هر ساله دانشجویان ، به تشریح  وضع سیاسی حاکم بر ایران و خواست ها و ارزش های سیاسی دانشجویان معترض که  سبب آن اعتراضات در آن مقطع تاریخی شدند، پرداخته می شد، تا با توضیح آن مسائل و برجسته کردن ارزش های مواضع سیاسی دانشجویان معترض، کمک به جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از آن روز تاریخی و وارونه جلوه دادن بخشی از تاریخ سیاسی وطنمان ایران، گردد!

نباید فراموش کرد که دولت دکتر مصدق، با توجه به وضع سیاسی آن زمان، دولتی بود که تمام سمت و سوی سیاست، تصمیمات، فعالیت و عملکردش بر محور چند خواست و ارزش محوری که یک «دولت ملی، آزادیخواه، دمکرات و استقلال طلب» می بایستی هدف داشته باشد دور می زد. درست بخاطر پافشاری دکتر مصدق بر تمام آن خواست ها و ارزش ها بود که بخشی از نیروهای ارتجاعی ایران ، مانند تعدادی از روحانیون، درجه داران ارتش و دربارشاه، برهبری و سرکردگی سازمانهای جاسوسی ایالات متحده آمریکا(سیا) و انگلیس (انتلیجنت سرویس)  با شکل دادن کودتای ٢٨ مرداد در جهت سرنگونی آن عمل کردند!

سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار «راه مصدق» در رابطه با گرامیداشت روز تاریخی ١۶ آذر، خواستار آزادی کلیه دانشجویان زندانی وبازگشت همه دانشجویان محروم ازتحصیل ــ صرفنظر از وابستگی قومی، مذهبی و سیاسی آنها ــ و تمام استادان اخراجی به دانشگاه ها وپایان دان به فضای پلیسی امنیتی در دانشگاه ها می باشد.

درور بر مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا!

ننگ و نفرت بر استبداد، دیکتاتوری و استعمار!

زنده باد آزادی و استقلال!

زنده باد جنبش دانشجوئی ایران!

گرامی باد خاطره شانزدهم آذر!

١۶ آذر ١٣٩٢

سازمان سوسیالیست های ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.