مواضع متفاوت خامنه ای و وزارت امور خارجه – سخنگوی وزارت خارجه: موضع ما در قبال اوکراین روشن است، آمریکایی‌ها حاشیه درست می‌کنند

چهارشنبه, 29ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

«احتمالا می‌توانیم در مناسبات بین ایران و بحرین نیز اتفاق‌هایی مثبت را شاهد باشیم»

یک روز پس از برگزاری نشست آستانه در تهران که با شرکت سران روسیه و ترکیه برگزار شد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جمع خبرنگاران ادعا کرد که تهران به «پایتخت دیپلماسی، اتحاد برای صلح و ائتلاف علیه یکجانبه‌گرایی و نظامی‌گری» تبدیل شده است و در بحران سوریه و اوکراین، «حکم وزنه تعادل» را دارد.

او ادعای ائتلاف علیه نظامی‌گری را در حالی مطرح کرد که روسیه در پی تقویت جبهه نظامی خود در اوکراین است و ترکیه نیز قصد دارد بار دیگر به شمال سوریه حمله کند.

اردوغان در تهران دنبال چه بود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با دو هدفِ شرکت در نشست آستانه و «همکاری جامع بلندمدت» به تهران آمد. به گفته او،‌ سابقه برنامه همکاری‌های ایران و ترکیه به آبان ۱۴۰۰ باز می‌گردد و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، آن را به چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، پیشنهاد داده بود.

به گفته کنعانی، پیش‌نویس سند همکاری بلندمدت در تیرماه آماده شد و روز سه‌شنبه ۲۸ تیر هم مقام‌های دو کشور آن را امضا کردند. او افزود که به موجب این سند، دو کشور در زمینه‌های انرژی، آب‌وهوا، حمل‌ونقل، مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان‌یافته با هم همکاری خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه و احتمال حمله ترکیه به شمال این کشور نیز با ادعای «دیپلماسی فعال و عملگرایانه» جمهوری اسلامی ایران و نیز اشاره به سفر وزیر خارجه سوریه به تهران، گفت که جمهوری اسلامی ایران طی گفت‌وگوهای مستمر با دو طرف سوری و ترکیه‌ای همواره تلاش کرده است تا برای حل‌وفصل این بحران راهکاری بیابد.

سیاست یک بام و دوهوای حکومت ایران در قبال اوکراین

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه در ملاقات با ولادیمیر پوتین، حمله نظامی روسیه به اوکراین را «ابتکار عمل» خواند و تلویحا آن را ستود. سخنان او در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب وسیعی یافت و واکنش‌های زیادی برانگیخت؛ زیرا نشان‌دهنده حمایت آشکار جمهوری اسلامی ایران از جنایت جنگی در اوکراین بود.

با این حال، ناصر کنعانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، مدعی شد: «موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد جنگ میان روسیه و اوکراین کاملا روشن است و ایران همواره خواستار حل‌وفصل این بحران از طریق سیاسی است و در گفت‌وگوهایی که آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، با همتای اوکراینی خود داشت، بر این موضوع تاکید کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را هم تکذیب کرد و مدعی شد: «آمریکایی‌ها با فرافکنی، اظهارنظرهای سیاسی و دامن زدن به موضوع‌های دروغین دنبال ایجاد حاشیه‌اند.»

ایران از آمریکا تضمین جدی می‌خواهد

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری روز چهارشنبه به موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای ایران نیز پرداخت و با تکرار ادعاهای پیشین گفت: «فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همواره تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارد و در گزارش‌های متعدد آژانس بر صلح‌آمیز بودن آن بارها تاکید شده است.»

در روزهای گذشته محمدجواد لاریجانی و محمد مرندی، دو تن از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی ایران، سخنانی را بیان کردند که تردیدها درباره قصد جمهوری اسلامی ایران برای ساخت بمب اتم را تقویت کرد. با وجود این، سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شد که موضع ایران در بحث سلاح‌های کشتارجمعی مطابق فتوای خامنه‌ای است و در آن، تغییری ایجاد نشده است.

او در واکنش به سخنان مقام‌های غربی که مذاکرات هسته‌ای دوحه را بدون نتیجه خوانده بودند، گفت: «برخلاف ادعایی که طرف آمریکایی در خصوص نافرجام بودن مذاکرات دوحه عنوان کرد، مذاکرات دوحه مذاکرات خوبی بود و راه را برای ادامه مذاکرات و توافق هسته‌ای باز گذاشت و آقای بورل برای آماده‌سازی ادامه مذاکرات در دوره بعدی پیگیر موضوع است.»

ناصر کنعانی با بیان اینکه ایران همواره خواستار تضمین جدی از آمریکا است، افزود: «ایالات‌ متحده باید به مذاکرات از دریچه منافع ملی آمریکا نگاه کند، نه از دریچه منافع رژیم غاصب صهیونیستی.»

مذاکره با عربستان سعودی و کشورهای عربی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روند مذاکرات ایران و عربستان سعودی را نیز «مثبت و روبه‌جلو» خواند و افزود: «ارزیابی ما این است این مذاکرات تا اندازه‌ای دلگرم‌کننده بود و در حال حاضر، می‌توانیم دور بعدی نشست دوجانبه را در بغداد و در سطح مناسبی داشته باشیم و با استفاده از دستاوردهای گذشته، گام جدی و ملموس به سمت جلو برداریم.»

کنعانی «ابراز تمایل» مقام‌های عالی‌رتبه امارات برای اعزام سفیر به ایران را به فال نیک گرفت و در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بحرین هم جزو گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران است، گفت: «در سایه گسترش و بهبود مناسبات ایران و عربستان سعودی، احتمالا می‌توانیم در مناسبات بین ایران و بحرین نیز اتفاق‌های مثبتی را شاهد باشیم.»

ناصر کنعانی بازداشت اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در بلژیک، را نیز «غیرقانونی» خواند و از دولت این کشور خواست او را آزاد کند. کنعانی با حمایت تلویحی از لوان جاگاریان که به روزنامه شرق گفته بود: «ایران چند صد میلیون یورو به ما بدهکار است و پرداخت هم نمی‌کند» از خبرنگاران خواست از دامن زدن به موضوع‌هایی که به بروز حواشی غیرضروری در مناسبات ایران و همسایگان منجر می‌شود، خودداری کنند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.