مورا: متن پیشنهادی اروپا «منافع روشن اقتصادی» برای ایران دارد؛ قدم آخر را بردارید

چهارشنبه, 5ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

انریکه مورا

انریکه مورا

انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، روز چهارشنبه، پنجم مرداد، با تاکید بر «منافع اقتصادی» متن توافق پیشنهادی این اتحادیه از شرکای برجام خواست قدم آخر را بردارند.

آقای مورا در توئیتی با تاکید بر «منافع روشن و قابل سنجش اقتصادی» این طرح برای ایران نوشت: «بهترین توافق ممکن برای همه طرف‌ها روی میز است.»

او ادامه داد که این توافق «منافع اقتصادی روشن و قابل سنجش برای مردم ایران و منافع قابل تایید در زمینه عدم اشاعه [تسلیحات هسته‌ای] برای جامعه بین‌المللی دارد.»

این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا که طی یک سال اخیر، ریاست جلسات مذاکرات احیای برجام را برعهده داشته، از همه طرف‌های شرکت‌کننده در این مذاکرات خواست «تا آخرین قدم را بردارند».

این درخواست آقای مورا یک روز پس از آن مطرح می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از آماده بودن متن توافق پیشنهادی این اتحادیه برای احیای برجام خبر داد.

جوزپ بورل روز سه‌شنبه در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرده بود که این متن جزئیات دقیق لغو تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای را که باید برای احیای توافق برجام برداشته شود، مشخص کرده است.

این دیپلمات اسپانیایی نوشت به این نتیجه رسیده است دیگر امکان برای توافق‌های دیگر در زمینه موضوعات دیگر در مذاکرات برجام وجود ندارد و اگر این متن رد شود، یک بحران هسته‌ای خطرناک، جهان را تهدید می‌کند.

تاکید آقای بورل بر عدم امکان برای توافق‌های بیشتر در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر چندین خواسته از جمله خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی تدوین‌شده از سوی وزارت خارجه آمریکا و همچنین ارائه تضمین از سوی آمریکا برای عدم خروج دوباره از برجام را مطرح کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پس از انتشار مقاله بورل وعده داد که واشینگتن متن پیشنهادی تازه اتحادیه اروپا در خصوص احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را بررسی کند.

همچنین علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشور، در واکنش به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: «ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.»

آماده شدن متن پیشنهادی جدید برای توافق احیای برجام پس از چند ماه توقف مذاکرات و میانجیگری‌های فشرده از سوی برخی کشورها از جمله فرانسه در روزهای اخیر بود.

با این حال، برخی مقام‌های غربی تردید خود را نسبت به اراده جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام ابراز کرده‌اند.

روزنامه کیهان نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی هم شامگاه سه‌شنبه در یادداشت اصلی خود تمایل به عدم احیای برجام را بار دیگر ابراز کرد و از نتایج «رهایی از حصار برجام و اف‌ای‌تی‌اف» نوشت.

این روزنامه با برشمردن برخی موارد که آنها را دستاورد اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی دانسته، تاکید کرد: «تمام این موارد در حالی در دولت سیزدهم به وقوع پیوسته که در حدود یک ‌سال اخیر نه برجام احیا شد و نه ایران به عضویت اف‌ای‌تی‌اف درآمد.»

گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف»، گروهی بین‌المللی که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، تصویب چند لایحه مرتبط با پولشویی را برای خروج ایران از فهرست سیاه لازم می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس آخرین گزارش گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، اف‌ای‌تی‌اف، که مهرماه سال ۱۴۰۰ منتشر شد، در فهرست سیاه قرار دارد.

منابع: توییتر، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.