مصاحبه با آقای محمد مشیری معاون نخست وزیر دولت زنده یاد دکتر شاپور بختیار در مورد اظهارات آقای مهندس عباس امیرانتظام

پنجشنبه, 21ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

mohammad moshiri

سایت ملیون ایران: جناب آقای مشیری جنابعالی در دولت ۳۷ روزه دکتر شاپور بختیار سمت معاون نخست وزیر را داشتید و در تمام این مدت با ایشان بودید. آقای امیر انتظام که از مبارزان ملی هستند و همه ما از مقاومت ایشان در برابر نظام جمهوری اسلامی اطلاع داریم نکاتی را طرح نموده اند که برای روشن شدن ماوقع مایلیم نظر شما را در مورد آنها بدانیم.

سوال: آقای امیرانتظام نوشته اند که “من از سوی مرحوم مهندس بازرگان برای گفتگو با مرحوم دکتر بختیار، جهت قانع کردن ایشان به استعفا و همکاری برای یافتن راه حلهایی به منظور جلوگیری از تخریبها و خونریزی‌هایی که در آن روزها صورت می گرفت، مامور شدم که به ملاقات مرحوم دکتر بختیار بروم. در طی دوره تاریخی مورد نظر، ما بیست جلسه ۲ ساعته با هم داشتیم … ملاقات‌ها معمولا از ساعت ۸ الی ۱۰ شب (ساعات غیراداری)، در کاخ نخست وزیری انجام می‌گرفت. طبق توصیه مرحوم مهندس بازرگان، اولین معارفه حضوری من در جلسه به آقای دکتر بختیار توسط مرحوم دریادار مدنی صورت گرفت ولی در ملاقات های بعدی، مرحوم مدنی حضور نداشتند”. حنابعالی چه اطلاعاتی میتوانید در این زمینه به ما بدهید؟

محمد مشیری: تا آنجا که من اطلاع دارم عده ای از شخصیت های سیاسی کوشش نمودند تحصیل استعفا از دکتر بختیار بنمایند ولی موفق نگردیده اند. حالا چند ساعت و در کجا مطرح نیست. تا کنون استعفا نامه ای به خط و امضای دکتر بختیار ارائه نشده و مشاهده نگردیده است. دکتر بختیار تا ساعت ۱۳ روز بیست و دوم بهمن ۱۳۵۷ در مقر نخست وزیری به کار خود ادامه داده است. آخرین کسی که من شاهد بودم آقای دکتر اسدالله مبشری وزیر کابینه مهندس بازرگان است که همان روز ۲۲ بهمن از پاریس تلفنی در زمینه استعفا با دکتر بختیار گفتگو نمود.

سوال: آقای امیر انتظام فرموده اند که “در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۵۷، شب هنگام به دیدار دکتر بختیار رفتم که مذاکرات قبلی را دنبال کنیم. ایشان گفتند که حاضرند برای جلوگیری از خونریزی و به منظور ایجاد آرامش در کشور، از مقام خود کناره گیری نمایند، لذا متن استعفا نامه را نوشتند و به من دادند، آنرا از طریق آقای آیت الله طالقانی به سه نفر از روحانیون که مامور رسیدگی به آن شده بودند ارائه دادم. آقایان اصلاح کوچکی در متن اعمال نموده و آنرا به من بازگرداندند تا به دست آقای بختیار رسانده و ایشان به خط خودشان متن اصلاح شده را بر روی کاغذ بیاورند. سپس آقای مهندس بازرگان این موضوع را تلفنی به اطلاع آقای دکتر یزدی در پاریس رساندند تا ایشان آقای خمینی را متقاعد کنند که پذیرای آقای دکتر بختیار در پاریس باشند. بنابراین آقای بختیار می توانستند استعفانامه خود را راساً به آقای خمینی بدهند. و متعاقب آن مجدداً از سوی آقای خمینی به نخست وزیری برگزیده شوند”. شما در این باره چه میگوئید.

محمد مشیری: من پاسخ شما را قبلا دادم. آقای دکتر بختیار مطلقا هیچگونه استعفائی ندادند و تا ساعت ۱۳ روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در مقر نخست وزیری حضور داشتند.

سوال: آقای امیر انتظام گفته اند که قرار بوده است روز ۲۲ بهمن ساعت ۴ بعد از ظهر ملاقاتی بین آقایان دکتر بختیار و مهدی بازرگان صورت بگیرد. آیا این صحت داشته است؟

محمد مشیری: پس از آنکه ارتش اعلام بیطرفی نمود دکتر بختیار از حضور در منزل مهندس جفرودی خودداری کردند و میدانیم که از همان مقر نخست وزیری با هلیکوپتر به نقطه نامعلومی پرواز نمودند.

سایت ملیون ایران: از جنابعالی کمال تشکر را داریم که خواهش ما را پذیرفته، به سوال های ما پاسخ دادید.

۲۰ آذر ۱۳۹۲ – ۱۱ دسامبر ۲۰۱۳


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.