اتاق بازرگانی: سرعت پایین اینترنت مبادلات اقتصادی را مختل کرده است

یکشنبه, 27ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن
رادیو فردا

در ادامه اختلالات اینترنتی در ایران در ماه‌های گذشته، یک مقام اتاق بازرگانی نیز از کاهش سرعت اینترنت انتقاد کرد و گفت این وضعیت باعث شده معاملات بورسی هم با دشواری انجام شود.

بابک عابدین، نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی، روز شنبه ۲۶ شهریور به ایلنا گفت: «اینترنت به‌عنوان مهم‌ترین بحث انتقال داده‌ها در مبادلات اقتصادی مختل است و همین راه را برای کشورهای رقیب هموار می‌کند تا جایگزین ما در مناسبات تجاری منطقه شوند.»

آقای عابدین همچنین با بیان این‌که نقل‌وانتقال بورس در کشور با اینترنت صورت می‌گیرد، افزود «۹۰ درصد خطوط تولیدی جدید» نیز باید مستقیم برای فعالیت باید با اینترنت سرعت بالا به کارخانه متصل شوند.

این در حالی است دولت جمهوری اسلامی در کنار تلاش برای محدودترکردن اینترنت بین‌المللی در قالب راه‌اندازی شبکه اطلاعات ملی است و علاوه بر آن اقدامات دیگری مانند «طرح صیانت» را نیز برای کنترل بیشتر اینترنت در دستور کار دارد.

طرخ صیانت و کاهش سرعت اینترنت در یکی دو سال گذشته با انتقادهای گسترده‌ای به‌خصوص از سوی فعالان اقتصادی مواجه شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی در این باره گفت: «طرح‌های محدودکننده از جمله طرح صیانت» حتی مغایر با موافقت‌های همکاری ایران با کشورهای CIS و کشورهای شرق آسیاست و «اگر سیستم سرعت انتقال داده‌ها در ایران هم‌پایه آن‌ها نشود، بدون تردید در روند و ادامه فعالیت‌های اقتصادی با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد».

انتقادها از سرعت و کیفیت اینترنت در ایران در حالی ادامه دارد که ماه پیش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدعی شد «سرعت اینترنت در ایران حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است».

اما خبرآنلاین روز یک‌شنبه با انتشار یک گزارش فنی تحلیلی، ضمن رد این ادعا، از اختلال دائم اینترنت طی شش ماهه گذشته بر اساس آمار رسمی رگلاتوری خبر داده و به‌نقل از عادل طالبی، کارشناس این حوزه، نوشت در همین دوره «در برخی روزها تعداد پست‌های ایرانی اینستاگرام تا ۵۰ درصد کاهش یافته است».

به‌گفته آقای طالبی، بر اساس جدیدترین آمار مرکز توسعه دیجیتال، بیش از ۸۰ درصد کسب‌وکارهای دیجیتال ایران بر پایه شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی شکل گرفته و کاهش سرعت و کیفیت اینترنت بر اغلب این کسب‌وکارها تأثیر منفی گذاشته است.

خبرگزاری ایسنا هم روز یک‌شنبه نوشت که «سرعت اینترنت این روزها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنتی تبدیل شده است» و در ادامه با ارائه جدول‌های آماری نیز نوشت که طبق آخرین آمار منتشرشده در اسپیدتست، «اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از اوگاندا و کنگو سریع‌تر و از میکرونزی و پاکستان کندتر است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.