بهای نفت به دلیل نگرانی از رکود اقتصادی ۴ درصد کاهش یافت

جمعه, 1ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

رادیو فردا

بهای نفت در معاملات و بازار جهانی روز جمعه اول مهر به دلیل نگرانی از افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی و رکورد اقتصادهای بزرگ جهان حدود ۴ درصد کاهش یافت و به نازل‌ترین قیمت از ماه ژانویه امسال رسید.

بررسی قیمت‌ها طی هفته اخیر نشان می‌دهد که از روز دوشنبه تاکنون بهای هر بشکه نفت برنت حدود ۵.۳ درصد و شاخص نفت سبک تگزاس حدود ۶.۸ درصد کاهش یافته است.

همزمان، در روزهای اخیر شاخص ارزش برابری دلار در برابر سایر ارزهای مهم جهان به بالاترین سطح طی دو دهه اخیر افزایش یافته است و در مقابل ارزش اندوخته‌های نقدی در سراسر جهان به نازل‌ترین میزان طی دو سال اخیر رسیده است.

این تغییرات در بازار مالی جهان از عوامل مهم کاهش قیمت نفت محسوب می‌شوند و کارشناسان معتقدند نگرانی از رکود در اقتصادهای بزرگ جهان، به خصوص اروپا و آمریکای شمالی، باعث کاهش یبشتر بهای انرژی خواهد شد.

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در اروپا نشان می‌دهد که همزمان با کاهش خرید مصرف کنندگان و افزایش سرسام‌آور هزینه کالاها و خدمات اساسی بسیاری از کشورهای اروپایی در آستانه رکود قرار دارند.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه ۳۰ شهریور شاخص نرخ بهره بانکی را ۷۵ صدم درصد افزایش داد و پیش‌بینی می‌شود که پیروی از این الگو در سایر اقتصادهای بزرگ جهان پیش درآمد رکود اقتصادی خواهد بود.

در بریتانیا، به دنبال تصمیم وزیر دارایی دولت جدید این کشور در متمم بودجه برای کاهش مالیات، به خصوص برای شرکت‌های خصوصی و لایه‌های ثروتمند، ارزش پوند انگلیس به نازل‌ترین سطح طی ۳۷ سال گذشته رسید.

از سوی دیگر، با ادامه بن‌بست در مذاکرات احیای برجام لغو تحریم‌های نفتی علیه ایران و در نتیجه افزایش درآمد این کشور از محل صادرات انرژی حداقل در آینده کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.