هشدار و نگرانی از قطع کسب و کارهای اینترنتی در صورت فیلترینگ دائمی اینستاگرام

چهارشنبه, 6ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

عضو هیئت‌ مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در ایران می‌گوید زندگی یازده میلیون نفر در کشور کاملا به اینستاگرام وابسته است و فیلترینگ دائمی این شبکه آنها را از «حیز انتفاع، ساقط» می‌کند.

رضا الفت‌نسب به اعتماد آنلاین گفت، این که مسئولان پس از «بحران کنونی»، این موضوع را روشن نمی‌‌کنند که روند قطعی پلتفرم‌ها ادامه‌دار خواهد بود یا خیر، وضعیت را برای کسب و کارهای اینترنتی «نگران‌کننده» کرده است.

اشاره وی به اختلال در اینترنت و مسدود شدن شبکه‌های پرطرفدار اینستاگرام و واتس‌آپ در ایران به بهانه اعتراضات خیابانی پس از کشته‌ شدن مهسا امینی بر اثر خشونت پلیس است که موجب قطع دسترسی شهروندان در سراسر ایران به این دو پلتفرم شده است.

آقای الفت‌نسب با اشاره به ادامه این وضعیت هشدار داد که با توجه به این که امروزه کسب و کارهای زیادی بر بستر اینستاگرام شکل گرفته، «فیلتر شدن و قطعی آن افراد شاغل در این بخش را از حیز انتفاع ساقط کرده و درآمدهای این افراد را قطع خواهد کرد.»

وی «موضوع مهم» را تلاش عده‌ای برای ادامه انسداد این دو شبکه به‌ویژه اینستاگرام حتی پس از «فروکش‌ کردن» اعتراضات خیابانی عنوان کرده و این اقدام را «بسیار خطرناک» توصیف کرده است.

این فعال بخش کسب و کارهای اینترنتی افزود: «چرا‌ که بر‌ اساس اعلام آمارها از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار کسب و کار در ایران روی این بستر مشغول فعالیت هستند و تبلیغات و فروش دارند.»

وی اضافه کرده است، با ورود بسیاری از کسب‌ و‌ کارهای «آفلاین» به اینستاگرام پس از همه‌گیری کرونا، این شبکه «خیلی نسبت به سال‌های گذشته هم مهم‌تر شده و به نظر می‌‌رسد امنیت اقتصادی در صورتی که این وضعیت ادامه‌دار شود دچار خدشه خواهد شد.»

به نوشته روزنامه اعتماد، آمارهای موجود نشان می‌‌دهد سهم تجارت آنلاین از ۱.۳ درصد کل تجارت کشور در سال ۱۳۹۶ به پنج درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

این گزارش حاکی است فارغ از اعتماد بالای کاربران ایرانی به اینستاگرام، «واتس‌آپ، امروز به قدری محبوب و فراگیر شده که… به تاروپود تمام فعالیت‌های اقتصادی» در ایران رخنه کرده است.

این در حالی است که روزنامه «دنیای اقتصاد» نوشته به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند این دو شبکه را نیز همچون تلگرام به صورت دائمی مسدود نگاه دارند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.