ادعای جواد اوجی: رکورد صادرات نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام

چهارشنبه, 2ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی مدعی شد که صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران در آبان‌ ۱۴۰۱ به بالاترین میزان از زمان خروج دولت آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

آقای اوجی که روز سه‌شنبه اول آذر در جمع بسیجیان صنعت نفت سخن می‌گفت، آمار دقیقی درباره این ادعای خود ارائه نکرد.

او افزود که این افزایش صادرات نتیجه «تلاش کارکنان صنعت نفت و نیروهای مسلح کشور» بوده است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی درباره نقش نیروهای مسلح در افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران توضیحات بیشتری نداد.

این ادعای اوجی در حالی است که آمریکا پس از خروج از برجام تحریم‌های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی به ویژه بخش بانکی و نفتی ایران اعمال کرده است.

در آخرین مورد، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۶ آبان از تحریم ۱۳ شرکت مستقر در چین، هنگ کنگ و امارات متحده عربی به‌دلیل دور زدن تحریم‌های واشینگتن و تسهیل فروش فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران خبر داد.

با این حال، آمارهای شرکت تحلیل انرژی «وورتکسا» که روز جمعه ۲۰ آبان منتشر شد نشان می‌داد ایران در ماه اکتبر یک میلیون بشکه صادرات نفت داشته که ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر از ماه سپتامبر است.

میزان صادرات نفت ایران در ماه اکتبر، بالاترین رقم از ژانویه امسال به شمار می‌رفت؛ زمانی که صادرات نفت و میعانات گازی ایران تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز اوج گرفت.

همچنین ادعای وزیر نفت ایران در حالی است که با انتشار آمارهای جدید گمرک ایران از صادرات بنزین، رسانه‌های ایران افشا کردند که دولت ابراهیم رئیسی بنزین را «نصف قیمت» به کشورهای منطقه به ویژه امارات متحده عربی صادر می‌کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.