اسناد افشاشده خبرگزاری فارس: بهره‌برداری حکومت از جام‌جهانی برای مقابله با خیزش انقلابی

شنبه, 5ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

دو سند از اطلاعات افشاشده از خبرگزاری فارس که در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفته‌، نشان می‌دهد پیش از آغاز جام جهانی، اتاق‌های فکر و رسانه‌های وابسته به حکومت برای بهره‌برداری از تیم ملی فوتبال و جلوگیری از همراهی آن با خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، برنامه‌ریزی کرده بودند.

بر اساس اسناد افشاشده از خبرگزاری فارس، «سردبیران رسانه‌های جبهه انقلاب» و مرکزی به نام «مرکز شمس»، طرحی را برای استفاده از جام جهانی برای مقابله با خیزش انقلابی مردمی ایران و همچنین جلوگیری از حمایت بازیکنان تیم ملی از این خیزش با عنوان «طرح عملیات جام جهانی» ارائه کرده‌اند که تاریخ درج شده بر روی آن، آبان ۱۴۰۱ است.

این طرح شامل تهدید و تطمیع بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی، برگزاری جشن برای برد تیم، استفاده از کارلوس کیروش، سرمربی تیم برای مدیریت بازیکنان، تابو اعلام شدن مصاحبه با رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور، هراس‌افکنی از تجزیه‌طلبی و هماهنگی با قطر برای انجام نشدن هیچ‌گونه اقدامی علیه جمهوری اسلامی در این مسابقات است.

همچنین نظام به بازیکنان وعده داده است پول خرجشان می‌کند و تهدیدشان کرده اگر سرود ملی جمهوری اسلامی را نخوانند یا مچ‌بند مشکی بپوشند، از تیم کنار گذاشته می‌شوند. 

در یکی از این سندها، تاکید شده است به بهانه برد احتمالی به بازیکنان وعده مالی خوبی داده شود، اما طوری پرداخت شود که مشخص نشود نظام به آن‌ها رشوه داده است.

در این طرح‌ها همچنین ایجاد «لشکر رسانه‌ای برای تولید محتوا» و استفاده از تماشاچیان اعزامی از ایران برای تاثیرگذاری بر فضا، پیشنهاد شده است.

«سردبیران رسانه‌های جبهه انقلاب» در توصیه‌های خود به مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند «تکرار تحرکات برخی از بازیکنان در راستای مشروعیت بخشی» ورزشکاران «چه در میدان و چه خارج از میدان» باید مدیریت شود.

سردبیران این رسانه‌ها خواستار آن شده‌اند که بازیکنان تهدید و به آنان اعلام شود در صورت همراهی با معترضان از بازی در جام جهانی محروم خواهند شد.

آنان در عین حال اعلام کردند هر گونه اقدام تنبیهی باید مخفیانه باشد و نباید اعلام شود.

«سردبیران رسانه‌های جبهه انقلاب» همچنین تاکید کردند که مصاحبه با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور باید «یک تابو» اعلام شود.

در این توصیه‌ها خواسته شده است وزارت ورزش و جوانان درباره تماشاچیان اعزامی از ایران تصمیم‌های حساب شده اتخاذ کند تا به این ترتیب «هم تاثیر قابل توجهی داشته و هم توانایی غلبه بر فضاهای منفی را داشته باشد».

سردبیران این رسانه‌ها همچنین اعلام کردند کیروش «توانایی کنترل و ساماندهی تیم را دارد و باید از ظرفیت وی در این خصوص نهایت استفاده را برد».

 

هماهنگی با قطر برای کنترل تهدیدها

«مرکز شمس» نیز طرحی را با عنوان «طرح عملیات جام جهانی فوتبال» ارائه کرده است.

در توصیه این مرکز اعلام شده است وزارت خارجه جمهوری اسلامی باید با وزارت خارجه قطر برای «تقلیل حداکثری تهدیدات» تلاش کند.

آنان عملا از طریق وزارت امور خارجه، از دولت قطر خواسته‌اند با معترضان برخورد کند. آنچه تا به حال در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دیده‌ شده است نیز همراهی دوحه با تهران برای سرکوب معترضان را به خوبی آشکار می‌کند. چنانچه با همکاری دولت قطر، جمهوری اسلامی در راه رسیدن خبرنگاران ایران‌اینترنشنال به این رقابت‌ها، سنگ‌اندازی کرد.

همچنین در ورزشگاه‌ها نیز با ایرانیانی که علائم همراهی با اعتراضات سراسری یا پرچم شیروخورشید داشتند برخورد شد.

در این گزارش همچنین توصیه شده است جشن‌هایی نیز برای پیروزی تیم ملی فوتبال برگزار شود و به بازیکنان پاداش فراوانی پرداخت شود.

ایجاد محتواهای تبلیغاتی از جمله «سرود حمایتی جدید و شورانگیز، اشعار واحد و مفهوم‌پردازی جدید» درباره تیم ملی، دیگر توصیه‌های این مرکز است.

روز جمعه پس از پیروزی تیم فوتبال جمهوری اسلامی در برابر ولز،‌ نیروهای سرکوب حکومت به شکل سازماندهی‌شده در اکثر شهرها جشن‌ و رقص و پایکوبی برگزار کردند.

 

تلاش برای سیاسی کردن فوتبال

جمهوری اسلامی در این اسناد به وضوح بر سیاسی کردن فوتبال تاکید کرده است.

حالا مشخص شده جمهوری اسلامی خودش، فوتبال منهای سیاست را شعاری توخالی و دروغین می‌داند و به دنبال بهره‌برداری سیاسی از آن برای مقابله با اعتراض‌های مردمی است.
۲۳ آبان، بازیکنان تیم ملی پیش از پرواز به قطر با ابراهیم رئیسی دیدار کردند.
دیداری که با انتقادات زیادی همراه شد به ویژه اینکه برخی بازیکنان خواستار حمایت رییس دولت سیزدهم شدند.

اما سیاه‌ترین بخش برنامه‌های جمهوری اسلامی برای مسابقات جام جهانی، تلاش برای پاشیدن خاک بر چشمان حقیقت با ابزار فوتبال است.

حکومت عملا از نیروهای‌ خود خواسته‌ که اعتراض‌ها را به عربستان سعودی نسبت دهند و مردم را از تجزیه ایران و جنگ داخلی بترسانند.
حالا مشخص است چرا رهبر جمهوری اسلامی از این تیم تعریف می‌کند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.