مالی: بایدن آماده موافقت با «گزینه نظامی» در صورت شکست دیپلماسی هسته‌ای با ایران است

پنجشنبه, 10ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

رابرت مالی می‌گوید ایران از دستیابی به مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای فقط چند هفته فاصله دارد

رابرت مالی می‌گوید ایران از دستیابی به مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای فقط چند هفته فاصله دارد

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران می‌گوید جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده در صورت شکست گزینه‌های دیپلماسی و تحریم در حل مسئله هسته‌ای ایران، آماده است با گزینه نظامی به عنوان آخرین راه‌حل موافقت کند.

رابرت مالی که همزمان هیات آمریکایی در مذاکرات وین را رهبری می‌کند روز چهارشنبه ۹ آذر در گفتگو با نشریه «فارین‌پالیسی» گفت: ایران از دستیابی به مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای فقط چند هفته فاصله دارد.

او گفت آن‌ها به مرحله دستیابی به مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت بمب بسیار نزدیک شده‌اند: تبدیل این مواد به بمب هسته‌ای طول می‌کشد، اما دستیابی به مواد لازم کار را آسان‌تر خواهد کرد.

نماینده ویژه آمریکا وضعیت پیش‌آمده را نتیجه انتخاب جمهوری اسلامی و دولت پیشین آمریکا به رهبری دونالد ترامپ دانست و گفت: دولت جو بایدن تنها یک ماه بعد از روی کار آمدن، تمایل خود را برای احیای مذاکرات برجام اعلام کرد، اما جمهوری اسلامی در مذاکرات شروط جدیدی را مطرح کرد.

او گفت آقای بایدن آماده است که در صورت شکست روش‌های دیگر مانند دیپلماسی و تحریم‌ها، از گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۹ آبان‌ در گزارشی اعلام کرد که نه‌تنها هیچ پیشرفتی در مذاکرات با تهران بر سر منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام نشده آن رخ نداده، بلکه شواهد حاکی است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران در هفته‌های گذشته افزایش هم یافته است.

حجم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران تا پایان شهریورماه حدود ۶۲.۳ کیلوگرم برآورده شده است. کارشناسان می‌گویند برای ساخت بمب هسته‌ای نیاز به حداقل ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌سازی شده است و افزایش غلظت اورانیوم ۶۰ درصدی به ۹۰ درصدی نیز تنها طی چند هفته ممکن است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.