اعلام انزجار اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای از احتمال اعدام امیر نصرآزادانی

چهارشنبه, 23ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

«ما به نشانه همبستگی در کنار امیر می‌ایستیم و می‌خواهیم که مجازات او فورا لغو شود»

اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای (FIFPRO) اعلام کرد که از گزارش‌ها درباره اینکه امیررضا  نصرآزادانی، بازیکن ایرانی فوتبال، پس از شرکت در کارزار حمایت از حقوق زنان و‌ آزادی‌های اساسی در کشورش با احتمال اعدام مواجه است، «شوکه و منزجر» شده است.

این اتحادیه در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در توییتر منتشر کرد، گفت: «ما به نشانه همبستگی در کنار امیر می‌ایستیم و می‌خواهیم که مجازات او فورا لغو شود.»

به گزارش ایرنا، اسدالله جعفری، رئیس دادگستری استان اصفهان، گفت که امیررضا نصرآزادانی متهم به «بغی» است. او مدعی شد این جوان ۲۶ ساله «با عضویت در گروه مسلح به‌صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته به قصد مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی با سه نفر دیگر اقدام به اغتشاش در تاریخ ۲۵ آبان کرده است». رئیس دادگستری استان اصفهان مدعی شد که سه مامور کشته شده‌اند.

اتهام «بغی» طبق قانون مجازات اسلامی می‌تواند مجازات اعدام در پی داشته باشد.

امیررضا نصرآزادانی متولی ۱۳۷۴ در اصفهان است که فوتبال را از ۱۰ سالگی آغاز کرد و در تیم‌های فوتبال راه‌آهن و تراکتور در پست هافبک توپ زد. او در آبان ۱۴۰۰  به تیم «ایران جوان بوشهر» پیوست و در ۱۷ سالگی نیز به تیم ملی نوجوانان دعوت شده بود.

امیررضا نصرآزدانی در ۲۷ آبان دستگیر شد و بر اساس کیفرخواست صادرشده، متهم ردیف پنجم پرونده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان مدعی شد که «متهم نسبت به اقدامات مجرمانه خود به صراحت اقرار کرده است». ادعا به اقرار در حالی مطرح می‌شود که سابقه اعتراف‌گیری در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که متهمان بدون داشتن وکیل انتخابی و تحت شکنجه و فشار علیه خود اعتراف می‌کنند.

پیش از این علی کریمی، فوتبالیست سرشناس ایرانی از نصر‌آزادانی حمایت کرده بود و با انتشار توئیتی نوشت: «امیر را اعدام نکنید.»

جمهوری اسلامی تاکنون محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو تن از معترضان بازداشت‌شده را اعدام کرده است که با انتقاد‌های شدیدی از طرف گروه‌های حقوق بشری جهانی و کشورهای اروپایی مواجه شده است.

خیزش سراسر مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی بعد از قتل مهسا امینی، همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ هرانا، در جریان نزدیک به سه ماه اعتراض‌های سراسری حدود ۴۹۰ نفر به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند که ۶۸ تن از آن‌ها کودک بودند. ده‌ها نفر از معترضان نیز در دادگاه‌هایی که حق دفاع آزادانه نداشته‌اند به اعدام محکوم شده‌اند و ده‌ها نفر نیز با اتهام «محاربه» مواجه‌اند که می‌تواند برای آن‌ها حکم اعدام در پی داشته باشد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.