افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودرو در ایران تنها در ۲۰ روز

سه شنبه, 29ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

بازار خودرو در ایران با شدیدترین افزایش قیمت در یک سال اخیر روبه‌رو شده و تنها در ۲۰ روز اخیر به ‌طور متوسط ۴۰ درصد بر قیمت‌ها افزوده شده است.

خبرآنلاین روز دوشنبه، ۲۸ آذر، در گزارشی پراید را به ‌عنوان ارزان‌قیمت‌ترین خودرو ایران با قیمت «۲۳۰ میلیون تومان» معرفی کرد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم مددیان رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تبریز در پیش‌بینی بازار خودرو گفت: «به‌ نظر می‌رسد بازار در سه ماه آینده حدود صد درصد افزایش نرخ را تجربه کند؛ تا به امروز ۴۰ درصد آن محقق شده است و ۶۰ درصد دیگر به قیمت خودرو در ماه‌های آینده اضافه خواهد شد.»

وی با بیان این که «خودروسازان با این افزایش نرخ از زیان‌دهی خارج می‌شوند» گفت: «اگر قیمت خودرو از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان برسد، اما خودروسازان نتوانند خودرو نسبت به تقاضای بازار عرضه کنند تردید نداشته باشید باز هم شاهد افزایش نرخ خودرو خواهیم بود.»

بسیاری انتظار داشتند با واردات خودرو بازار خودرو در ایران رقابتی‌تر شده و در نتیجه قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

اما مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در این‌ باره گفت: «نیاز امروز بازار خودرو عمدتا به اقشار متوسط جامعه باز می‌گردد و قطعا واردات خودروی یک میلیاردی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز اقشار متوسط جامعه و تنظیم کننده بازار باشد.»

او ادامه داد: «ما برای کنترل قیمت هر محصولی دو راه حل بیشتر نداریم؛ اول تولید محصول به‌منظور کاهش فاصله بین عرضه و تقاضای کالا در بازار و دیگری رقابت‌پذیر کردن بازار که با تنوع در تولید آن محصول محقق می‌شود. برای خارج کردن بازار از انحصار نیز راهی جز واردات نداریم. در خصوص بازار خودرو نیز این موارد صدق می‌کند.»

هم‌اکنون انتقاد به وزارت صمت ایران به دلیل سیاست غلط در واردات خودرو افزایش پیدا کرده است.

دولت ایران قرار بود واردات خودرو را در شهریورماه آغاز کند، اما این واردات تاکنون رخ نداده است و به نظر می‌رسد بیشتر خودروهای وارداتی به ایران چینی باشند و توسط تولیدکنندگان کنونی خودرو مانند سایپا وارد شوند. قیمت این خودروها هم چند میلیارد تومانی ارزیابی می‌شود که نمی‌تواند در بازار خودرو ایران تغییری را ایجاد کند.

در همین حال امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایسنا از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای واردات ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو ظرف شش ماه آینده خبر داده و گفت: «در سه ماهه باقیمانده تا پایان امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.»

وی درباره افزایش قیمت خودرو ادعا کرد: «آن چه شاهد آن هستیم، افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد است و قیمت شرکت‌های خودروساز افزایش نیافته است. وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو برنامه‌های متعددی دارد که به‌زودی اعلام خواهد شد.»

بنا بر نظر کارشناسان، تقاضای بازار خودرو ایران حداقل ۱.۵ میلیون دستگاه در سال است و هم‌اکنون تولید، ۵۰۰ هزار دستگاه از تقاضا کمتر است. از طرفی نابسامانی فضای سیاسی و اقتصادی ایران سبب شوک‌های قیمتی به این بازار می‌شود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.