دلار در یک‌قدمی ۴۰ هزار تومان شدن، وزیر اقتصاد می‌گوید وضع درآمدهای دولت عالی است

سه شنبه, 29ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

یک عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس می‌گوید سخنان خوش‌بینانه وزیر اقتصاد با افزایش قیمت دلار و شرایط زندگی مردم تناقض دارد

 

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت ابراهیم رئیسی، اعلام کرد که بیش از ۸۰.۵ درصد از منابع عمومی بودجه سال ۱۴۰۱ محقق شده و نسبت به سال گذشته، ۵۶ درصد افزایش یافته است.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی مدعی شد واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی ۳۰ برابر بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده است؛ این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عملکرد دولت تا آذر سال ۱۴۰۱، در این زمینه «صفر» بوده است.

سخنگوی سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم همچنین اعلام کرد که هیئت وزیران میانگین رشد حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ را ۲۰ درصد تعیین کرده است که در صورت تصویب نهایی مجلس، به صورت پلکانی اعمال خواهد شد. به گفته وزیر اقتصاد، افزایش حقوق از سال آینده کلید می‌خورد و به میزان حقوق دریافتی کارمندان بستگی زیادی خواهد داشت.

احسان خاندوزی در سخنان روز سه‌شنبه خود، تاکید کرد که درآمدهای ناشی از فروش نفت و میعانات گازی هم نسبت به سال گذشته، ۳۶۰ درصد افزایش یافته است.

چشم‌انداز مثبتی که احسان خاندوزی از وضعیت اقتصادی ایران ارائه می‌دهد، در حالی است که طبق آخرین پیش‌بینی‌های سازمان برنامه‌وبودجه، دولت ابراهیم رئیسی از سال ۱۴۰۲ در خطر ورشکستگی قرار خواهد گرفت و یکی از نشانه‌های آن هم افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر است.

نرخ دلار روز سه‌شنبه ۲۹ آذر هم به روند روبه‌رشد خود در روزهای اخیر ادامه داد و از ۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان گذشت. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان وقت کاری سه‌شنبه در ایران، قیمت دلار مرز ۴۰ هزار تومان را رد کند. این در حالی است که سازمان برنامه‌وبودجه براورد کرده بود که قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ از ۳۵ هزار تومان فراتر نمی‌رود و در غیر این صورت، روند ورشکستگی دولت آغاز خواهد شد.

به جز قیمت دلار، نرخ یورو هم در روز سه‌شنبه افزایش یافت و به ۴۲ هزار و ۱۷۰ تومان رسید.

سخنان خوش‌بینانه وزیر اقتصاد با واکنش منفی کارشناسان اقتصادی و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد. مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، با اشاره به اینکه بحث استیضاح وزیر اقتصاد در مرحله جمع‌آوری امضا است، گفت: «به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست که قیمت ارز این گونه افزایش پیداکند.»

رضاخواه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، ادعای افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی دولت را با رشد بی‌رویه قیمت ارز و وضعیت اقتصادی مردم در تناقض دانست و تاکید کرد که افزایش قیمت سکه و ارز نشانه ناکارامدی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.