کنگره نمایندگان اسپانیا خواستار توقف فوری احکام اعدام معترضان در ایران شد

پنجشنبه, 1ام دی, 1401
اندازه قلم متن

کنگره نمایندگان اسپانیا روز پنجشنبه اول دی در بیانیه‌ای از حکومت جمهوری اسلامی خواست که بلافاصله اجرای احکام اعدام معترضان در ایران را متوقف کند و به حقوق شهروندان برای تجمع و تظاهرات اعتراضی احترام بگذارد.

در این بیانیه همچنین درخواست شده که محل نگهداری دستگیرشدگان روشن و موقعیت قضایی آن‌ها مشخص شود.

کنگره نمایندگان اسپانیا، از سوی دیگر، خواستار احترام به ضمانت‌های قضایی برای حق داشتن وکیل و همچنین حق داشتن تقاضای تجدیدنظر در احکام صادر شده برای تمامی دستگیرشدگان شده است.

این بیانیه به امضای نمایندگان گروه‌های پارلمانی حزب سوسیالیست، حزب پوپولار، حزب جمهوریخواهان، اونیداس پودموس- پودم- گالیسیا کمون، باسک، اوسکادی- ارریا- بیلدو، میکستو، سیودادانوس، بوکس و گروه پارلمانی پلورال رسیده است.

در جریان بیش از سه ماه اعتراضات سراسری در ایران که هم‌اکنون به صورت پراکنده ادامه دارد، بیش از ۵۰۰ نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون دست‌کم دو معترض به نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را بدون دادرسی‌های عادلانه و عدم دسترسی به وکیل اعدام کرده‌اند.

بر اساس گزارش ۲۵ آذر (۱۶ دسامبر) عفو بین‌الملل، دست‌کم ۲۶ نفر در ارتباط با اعتراضات سراسری در معرض خطر اعدام قرار دارند. بنابر اعلام این سازمان حقوق بشری، از این ۲۶ نفر دست‌کم ۱۱ نفر به اعدام محکوم شده‌اند و ۱۵ نفر دیگر نیز به «جرایم سنگین» متهم هستند و یا در انتظار/ در روند محاکمه به‌سر می‌برند.

افرادی که اسامی آن‌ها در میان محکوم‌شدگان به اعدام آمده است عبارتند از: سهند نورمحمدزاده، ماهان صدرات مدنی، منوچهر مهمان‌نواز، محمد بروغنی، محمد قبادلو، سامان صیدی، حمید قره‌حسنلو، محمد مهدی کرمی، سید محمد حسینی، حسین محمدی و یک نفر دیگر ناشناخته.

۱۵ نفر دیگر که روند محاکمه آن‌ها سپری و به جرایم سنگین متهم شده‌اند که مجازات‌شان اعدام است، عبارتند از: ابوالفضل مهری حسین حاجیلو، محسن رضازاده قره‌قلو، سعید شیرازی، اکبر غفاری، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی، ابراهیم ریگی، توماج صالحی، فرزاد (فرزین) طاهازاده، فرهاد طاهازاده،کاروان شاهی‌پروانه، رضا اسلامدوست، هاجر حمیدی، شهرام معروف مولا و جوان فوتبالیست امیر نصر آزادانی.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.