تورم در ایران باز هم افزایش یافت

جمعه, 2ام دی, 1401
اندازه قلم متن

بر اساس گزارش تازه مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه آذرماه ١۴٠١ برای خانوارها در ایران به ۴۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، یک واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای در آذرماه سال جاری هم به ۴۸.۵ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۴۸.۵ درصد بیشتر از آذر ١۴٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

بر اساس آمار منتشر شده، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴٧,٩ درصد شده است که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته است.

از طرفی نرخ تورم نقطه‌ای آذرماه ١۴٠١ در مقایسه با ماه قبل ۰.۴ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ۶۵.۳ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۰ واحد درصدی به ۳۸.۹ درصد رسیده است.

این شاخص‌ها نشان از فقیرتر شدن مردم و فشار اقتصادی به بخش زیادی از جمعیت کشور دارد.

در همین زمینه، سروش خسروی، خبرنگار اقتصادی، درباره انتشار این آمار در توییتر نوشت: «آمار جدید تورم نشان می‌دهد در عرض یک سال ۴۵ درصد از ثروت مردم ایران به سرقت رفته و همه به جز معدودی، فقیرتر شده‌ایم.»

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (پیاز و کدوسبز) و گروه «نوشیدنی‌ها» است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو) و گروه «حمل و نقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در همین حال افزایش قیمت ارز درایران سبب شده است تا قیمت کالاهای مختلف در ایران نیز افزایش پیدا کند. برای مثال در آذرماه قیمت خودرو در ایران به شکل چشمگیر افزایش پیدا کرده است.

دلار آمریکا روز پنج‌شنبه رکورد جدیدی را از نظر افزایش قیمت ثبت کرد و برای اولین بار از ۴۰ هزار تومان فراتر رفت.

بر اساس گزارش ایسنا، روند قیمت‌ خودرو در ماه آذر نشان می‌دهد که بازار همچنان روند صعودی چند هفته‌ اخیر را حفظ کرده است؛ به‌ گونه‌ای که طی این مدت قیمت اکثر محصولات بیش از ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و بعضا افزایش قیمت‌های ۱۰۰، ۱۰۵ و حتی ۱۲۵ و ۱۳۵ میلیون تومان هم ظرف همین یک ماه دیده می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت‌ها در سال جاری با افزایش قیمت ارز همچنان ادامه پیدا کند.

برخی پیش‌بینی می‌کنند که احتمال افزایش قیمت دلار تا ۵۰ هزار تومان تا پایان سال جاری نیز وجود دارد.

از:رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.