زیان «چند هزار میلیارد» تومانی فیلترینگ برای اپراتورهای ایرانی

جمعه, 9ام دی, 1401
اندازه قلم متن

گزارش‌های جدید در رسانه‌های ایران نشان می‌دهد که در جریان فیلترینگ گسترده در ایران طی چند ماه اعتراضات اخیر درآمد اپراتورهای تلفن همراه در ایران از جمله «همراه اول» کاهش شدید چند هزار میلیاردی داشته است.

وب‌سایت زومیت بر اساس اطلاعات سایت کُدال نوشت که همراه اول نسبت به شهریورماه گذشته یعنی پیش از آغاز اعتراضات با کاهش درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی مواجه شده است.

زومیت نوشت: «همراه اول در یک ماه منتهی به ۳۰ آذر از کارکرد مشترکان خطوط دائمی و اعتباری در مجموع حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته که اگرچه نسبت به آبان‌ماه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بیشتر شده؛ اما همچنان نسبت به شهریورماه ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد کمتری به دست آورده.»

کاهش درآمد همراه اول از مهرماه امسال آغاز شده، یعنی ماهی که محدودیت‌های شدید اینترنت به دلیل اعتراض‌های گسترده در ایران شروع شد و قطعی، فیلترینگ گسترده‌تر و کاهش پهنای باند بین‌الملل دسترسی به اینترنت و پلتفرم‌های محبوب را دشوار و در برخی مواقع غیرممکن کرد.

پیشتر مدیران عامل شرکت‌های ایرانسل، شاتل و مبین‌نت در نامه‌هایی جداگانه خطاب به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از اعمال تغییرات در وضعیت اینترنت ایران، به کاهش درآمد خود اشاره کرده‌ بودند.

مجموع این گفته‌ها نشان می‌دهد که وضعیت نه تنها برای مردم، که برای سرویس‌دهندگان اینترنت ثابت و سیار ایران نیز به هیچ وجه مطلوب نیست.

این نامه‌ها در بازه زمانی ۲۳ مهر تا دوم آذر ۱۴۰۱ نوشته شده بود.

حسین طهرانی، مدیرعامل مبین‌نت، در تاریخ ۲۳ مهر در نامه‌ای خطاب به صادق عباسی شاهکوه، رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از ضرر و زیان ده میلیارد تومانی این شرکت خبر داده بود.

افت شدید ترافیک دیتا (معادل ۳۰ درصد) عامل اصلی زیان مالی مبین‌نت عنوان شده بود.

دوم آبان‌ماه احمد نخجوانی، مدیرعامل شرکت شاتل، نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان رگولاتوری نوشته بود که میزان پهنای باند مصرف‌شده توسط مشترکان سرویس‌های شاتل در بازه زمانی پیش از انتشار این نامه بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده و در نتیجه درآمد شرکت شاتل در ماه مهر بیش از ۴۰ درصد افت داشته است.

شرکت ایرانسل نیز در دوم آذر خواستار جبران خسارت ناشی از اعمال محدودیت روی ترافیک ورودی بین‌الملل توسط دولت ایران شده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران درآمد ایرانسل تنها چهل روز پس از اختلال در اینترنت ایران حدود ۸۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است.

این وضعیت همچنان در ایران ادامه دارد و با این حال گروه‌های تندروی نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی در ایران خواستار افزایش محدودیت‌ها هستند.

از آغاز اعتراضات گسترده اخیر که از روز ۲۶ شهریورماه آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد، مقام‌های حکومتی بارها ضمن نادیده گرفتن خواسته‌های روشن مردم معترض، اینترنت و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را عامل این اعتراضات معرفی کرده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.