آمار رسمی از افزایش تولید خودرو در ایران در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱

چهارشنبه, 14ام دی, 1401
اندازه قلم متن

جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از آمار تولید خودرو در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در این مدت، ۸۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید شده که از آمار تولید در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ١٨ درصد بیشتر است.

معمولاً وقتی تولید افزایش پیدا می‌‌کند قیمت‌ها پایین می‌آید، اما در آذرماه قیمت خودرو در ایران به‌شدت افزایش پیدا کرده و برخی از محصولات حتی بیش از صد میلیون تومان گران شدند.

علت این اتفاق را کارشناسان افزایش شدید تقاضا عنوان می‌کنند.

به ‌دلیل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بسیاری از مردم برای تبدیل ریال به سرمایه، به خرید خودرو روی آورده‌اند و به همین دلیل با وجود افزایش تولید باز هم قیمت خودرو افزایش پیدا کرده است.

همزمان عده‌ای از کارشناسان بر این عقیده‌اند که فروش خودرو در بورس کالا، سبب افزایش التهاب بازار و افزایش قیمت‌ها شده است.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در ۹ ماهه سال جاری خورشیدی ۷۶۰ هزار دستگاه خودرو سواری در ایران تولید شده است که در مقایسه با تعداد خودروهای سواری در مدت مشابه پارسال، افزایش ١٣ درصدی را نشان می‌دهد.

در همین مدت تولید وانت با افزایش تولید ۵۱ درصدی به ۸۹ هزار دستگاه رسید.

تولید خودروهای سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) با افزایش ١۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، روبه‌رو بود و ٢٣ هزار دستگاه خودروی سنگین در این مدت تولید شد.

با وجود افزایش تولید خودروهای سنگین، ایران با مشکل شدید کامیون‌های فرسوده روبه‌رو است.

پیش‌بینی می‌شود فقط در زمینه خودروهای تجاری و کامیون، بالای ۱۵۰ هزار محصول فرسوده در ایران وجود داشته باشد.

این عامل سبب شده است سیستم حمل و نقل کالا در ایران از نظر قدرت مانور و ایمنی با مشکلات زیادی روبه‌رو باشد. از طرفی آلودگی و مصرف سوخت این خودروها هم بسیار بالاست.

در ایران حدود ۲۵ میلیون خودروی پلاک شده وجود دارد که ۴۰ درصد آنها فرسوده هستند. همچنین ۱۲ میلیون موتورسیکلت در ایران پلاک شده است که ۹۰ درصد آن فرسوده است.

در همین حال با وجود آن که در سال جاری تولید کامیون در ایران افزایش داشته، کارشناسان انتقاد می‌کنند اکثر آمار تولید به محصولات چینی تعلق دارد.

فربد زاوه، کارشناس حمل‌ و نقل، درباره تولید کامیون‌های چینی در ایران گفته است: «عمق ساخت داخل صنعت کامیون ایران بسیار پایین و زیر ۲۰ درصد است و جز چند مورد بقیه همگی مونتاژ هستند.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.