جایزه سیمون دو بووآر در سال ۲۰۲۳ با یاد ژینا (مهسا) امینی، به زنان ایران اهدا می‌شود

چهارشنبه, 14ام دی, 1401
اندازه قلم متن

برگزارکنندگان جایزه سیمون دو بووآر در فرانسه اعلام کردند این جایزه که برای آزادی زنان است، در سال ٢٠٢٣ با یاد ژینا (مهسا) امینی، به زنان ایران اهدا می‌شود.

بر اساس اطلاعیه مطبوعاتی که از سوی برگزارکنندگان جایزه سیمون دو بووآر منتشر شده، مراسم اهدای جایزه سال ٢٠٢٣ روز دوشنبه ٩ ژانویه ٢٠٢٣ در پاریس برگزار خواهد شد.

جایزه سیمون دو بووآر برای آزادی زنان که در سال ٢٠٠٨ تاسیس شد، هر سال به یک شخص یا یک گروه مدافع آزادی و حقوق زنان که در این راه مبارزه می‌کنند، اهدا می‌شود.

در بیانیه مطبوعاتی این جایزه آمده است: «مرگ ژینا (مهسا) امینی جنبش انقلابی بی‌سابقه‌ای برانگیخت. زنان در خیابان‌ها حجاب از سر برگرفتند، به نشانه اعتراض گیسو بریدند و به تظاهرات خیابانی پرداختند. جنبش مخالفت زنان با نظام دیکتاتوری اسلامی که با مبارزه علیه حجاب اجباری آغاز شد، با پیوستن جوانان کشور ابعاد سراسری گرفت.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این جنبش با وجود ترور، شکنجه، تجاوز جنسی، احکام مرگ و به دار آویختن محکومان، همچنان ادامه یافته است.»

همچنین جایزه سیمون دو بووآر یادآور شده که در روز هشتم مارس سال ١٩٧٩، روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، زنان ایرانی را به رعایت حجاب اسلامی در اماکن دولتی فراخواند و در آن زمان نیز «هزاران تن از زنان در تهران و سایر شهرهای بزرگ به نشانه اعتراض به خیابان‌ها آمدند».

این بیانیه تاکید کرده است که سیمون دو بووآر، نویسنده مشهور فرانسوی، بر اساس جهان‌روایی حقوق زنان، در فرانسه به پشتیبانی از این جنبش اعتراضی پرداخت.

اما جایزه سیمون دو بووآر در سال ٢٠٠٩ نیز به پیشنهاد شهلا شفیق، از اعضای وقت این جمع، به کمپین «یک میلیون امضا برای لغو قوانین تبعیض‌آمیز» به پاس شجاعت و ابتکار نوآورانه‌شان اهدا شد.

فعالان این جنبش در ایران، با تکیه بر قوانین بین‌المللی حقوق بشر، خواهان لغو قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان بودند و با این هدف به کمپین وسیعی برای جمع‌آوری یک میلیون امضا دست یازیدند. این جایزه را زنده‌یاد سیمین بهبهانی، شاعر، به نمایندگی از جنبش یک میلیون امضا در پاریس دریافت کرد.

شهلا شفیق، نویسنده و جامعه‌شناس، در مراسم اهدای جایزه سال ٢٠٢٣ نیز مشارکت دارد. او در کتاب «ملاقات ایرانی سیمون دو بووآر» که در سال ٢٠١٩ به زبان فرانسه انتشار یافت، به خوانش تاثیرگذار آثار سیمون دو بووآر در میان جوانان ایرانی می‌پردازد که درگیر مبارزه با سرکوب فرهنگی و مذهبی نظام حاکم هستند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.