علی‌رغم درخواست جمهوری اسلامی، مکرون و مقام‌های فرانسوی از شارلی ابدو حمایت کردند

یکشنبه, 18ام دی, 1401
اندازه قلم متن

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از مقام‌های فرانسوی خواسته‌اند انتشار کاریکاتورهایی درباره علی خامنه‌ای در هفته‌نامه طنز شارلی ابدو را محکوم کنند، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور از این نشریه دفاع کردند و یاد قربانیان حمله تروریستی هشت سال پیش به شارلی ابدو را گرامی داشتند.

آقای مکرون روز شنبه ۱۷ دی به قربانیان حمله تروریستی به شارلی ابدو و دو حمله همزمان دیگر در پاریس در ژانویه سال ۲۰۱۵ ادای احترام کرد و با نوشتن نام قربانیان این حملات، نوشت: «ما هرگز شما را فراموش نمی‌کنیم.»

روز هفتم ژانویه ۲۰۱۵ دو برادر با ورود به دفتر نشریه شارلی ابدو ۱۱ نفر را کشتند که چهره‌های نمادین این نشریه چون «شارب»، مدیر شارلی ابدو و «کابو»، کاریکاتوریست معروف آن نیز در میان قربانیان بودند.

همچنین الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه در توییتی به قربانیان این حملات ادای احترام کرد. او نوشت: «در مواجهه با تروریسم اسلام‌گرا، جمهوری قد علم می‌کند. برای خانواده‌هایشان، برای ارزش‌های ما، برای آزادی ما: فراموش نکنیم.»

ریما عبدالملک، وزیر فرهنگ فرانسه نیز در این باره گفت: «طنزگویی، بی‌احترامی و سنت جمهوری‌خواهی کاریکاتور مطبوعاتی، بخشی از دموکراسی ماست. ما همچنان از آنها دفاع می‌کنیم.»

همزمان مراسمی مقابل ساختمان سابق دفتر هفته‌نامه شارلی ابدو در منطقه یازدهم پاریس با حضور رئیس پارلمان فرانسه، وزیر کشور و همچنین شهردار پاریس برگزار شد.

ادای احترام مقام‌های فرانسوی به قربانیان حمله به نشریه شارلی ابدو، شنبه هفدهم دی، پاریس
ادای احترام مقام‌های فرانسوی به قربانیان حمله به نشریه شارلی ابدو، شنبه هفدهم دی، پاریس

اما هشت سال پس از حملات تروریستی علیه شارلی ابدو، این هفته‌نامه پس از انتشار کاریکاتورهایی درباره علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در مرکز یک بحران دیپلماتیک قرار گرفته است.

هفته‌نامه شارلی ابدو در تازه‌ترین شماره خود کاریکاتورهایی از رهبر جمهوری اسلامی با موضوع نقش او در سرکوب اعتراضات سراسری در ایران منتشر کرد که خشم مقام‌های تهران را برانگیخته و واکنش‌ها به این کاریکاتورها در ایران همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین اظهارنظر، محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با «اغتشاشات» توصیف کردن اعتراضات سراسری در ایران، گفته است: «اهانت نشریه فرانسوی به رهبرانقلاب نتیجه نبود منطق و نشانه عصبانیت جبهه غرب از شکست پروژه اغتشاشات ۱۴۰۱ است.»

آقای قالیباف روز یکشنبه در صحن علنی مجلس شخص علی خامنه‌ای و افراد معمم را با «نمادها و باورهای ملی مردم ایران» یکی دانسته و در این زمینه افزود: «ضروری است وزارت خارجه ایران به اقدامات متقابل خود نسبت به دولت فرانسه با اقتدار ادامه دهد تا همه بفهمند اجازه ندارند به نمادها و باورهای ملی مردم ایران توهین کنند.»

پیشتر وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر فرانسه در تهران انتشار این کاریکاتورها را «توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی» دانسته بود.

پس از آن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد «در گام نخست فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند».

اما کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در واکنش به احضار سفیر این کشور در تهران گفت ایران قبل از این‌که به فرانسه انتقاد کند باید به اوضاع داخلی خود توجه کند.

خانم کولونا افزود: «باید به خاطر داشته باشیم که آزادی مطبوعات در فرانسه در تضاد با آن چیزی است که در ایران رخ می‌دهد و این (آزادی) تحت نظارت یک قاضی در چارچوب یک نظام قضایی مستقل است، چیزی که ایران مسلما با آن آشنایی ندارد.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.