امیرحسین میراسماعیلی: بودجه موسسه مصباح یزدی پس از مقایسه شدن او با هگل، ۴۲۸ درصد افزایش یافت

سه شنبه, 27ام دی, 1401
اندازه قلم متن

امیرحسین میراسماعیلی

بودجه ۱۴۰۲ در کل ۴۰ درصد افزایش یافت و در آن، بودجه نهادهای مذهبی و حکومتی بین ۱۰۰ تا ۴۵۰ درصد رشد کرد اما بودجه طرح کاهش آلودگی هوا کم شد 

بر اساس جدول‌های منتشرشده از بودجه ۱۴۰۲، بودجه پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی برای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیش از ۱۴۱ میلیارد تومان است. در سال ۱۴۰۱، بودجه این نهاد وابسته به حکومت جمهوری اسلامی که محمدتقی مصباح یزدی، مرجع تقلید تندرو گروهی از شیعیان، آن را در سال ۱۳۷۴ تاسیس کرد، ۳۳ میلیارد تومان بود که حالا برای سال آینده ۴۲۸ درصد افزایش خواهد داشت؛ این در حالی است که لایحه بودجه دولت برای سال ۱۴۰۲ در کل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

دهم دی‌ ۱۴۰۱ بود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با خانواده محمدتقی مصباح یزدی به مناسبت دومین سالگرد فوت او، مصباح را با گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، فیلسوف بزرگ آلمانی، مقایسه کرد و گفت مصباح یزدی از هگل که تاریخ‌گرایی و ایدئالیسم او انقلاب عظیمی در فلسفه اروپا به وجود آورد، چیزی کم ندارد.

خامنه‌ای در این جلسه ادعا کرد: «هگل مگر چند کتاب نوشته؟ افکارش را از داخل این کتاب‌ها استخراج می‌کنند، تخلیص می‌کنند، آن فکر را با بیان‌های مختلف، با زبان‌های مختلف، با شیوه‌های مختلف پخش می‌کنند.» سپس ادامه داد که در ایران نیز باید مشابه همین استخراج‌ها و گسترش کتب و خط مشی درباره مصباح یزدی صورت پذیرد. توصیه‌ای که به نظر می‌رسد در چند برابر شدن ناگهانی بودجه موسسه امام خمینی که وظیفه اصلی‌ آن نشر اندیشه‌های افراطی مصباح یزدی بین طلاب ایرانی و خارجی است و حالا با مدیریت محمود رجبی، از شاگردان سابق مصباح اداره می‌شود، نقش اصلی را دارد.

اختصاص چنین بودجه هنگفتی به موسسه‌ای حکومتی و مذهبی در قم درحالی صورت می‌گیرد که به طور مثال سهم اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (ال‌ای‌زد) در بودجه ۱۴۰۲، مبلغ ۸۱ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال ۱۴۰۱، کاهش ۹ میلیارد تومانی و نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز ۱۹ میلیارد تومان کاهش دارد. طی یک ماه گذشته، به دلیل تشدید آلودگی هوا در بسیاری از کلان‌شهرهای ایران، هزاران نفر به علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی راهی بیمارستان‌ها شدند و مدارس، شرکت‌ها و ادارات زیادی نیز تعطیل شدند.

در مقایسه‌ای دیگر، با وجود اینکه دولت میزان تورم در سال ۱۴۰۲ را حدود ۴۵ درصد پیش‌بینی کرده است، بودجه وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین وزارتخانه‌ها، تنها ۳۳ درصد افزایش خواهد داشت. در سالیان اخیر، کارشناسان مستقل حوزه آموزش‌ و پرورش و همچنین مدیران دولتی اعلام کرده‌اند دست‌کم ۳۳ درصد از مدارس ایران فرسوده و با خطر ریزش مواجه‌اند و رئیس سازمان نوسازی مدارس ایران نیز چند روز قبل اعلام کرد که نگاه دولت برای بازسازی مدارس به دست خیرین است.

افزایش ۴۴ درصدی بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست که سال‌های گذشته هم میزان افزایش آن همیشه کمتر از تورم بوده، حتی صدای خبرنگار حوزه محیط‌ زیست خبرگزاری حکومتی تسنیم را هم درآورده است. او نوشته است: «با وجود این افزایش بودجه، اگر افزایش نرخ ارز و رقم تورم را در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد که این رقم بازهم هم‌تراز محیط زیست کشور نیست.»

اگر این ارقام را با میزان افزایش بودجه ده‌ها نهاد و سازمان حکومتی و مذهبی در ایران مقایسه کنیم، به عمق فاجعه پی می‌بریم. مثلا بودجه سازمان تبلیغات اسلامی از ۷۴٠ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲، با حدود ۳۰۰ درصد رشد، به دو هزار و ۲٠٠ میلیارد تومان رسیده است. بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم از دو هزار و ۸٠٠ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به شش هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ می‌رسد که رشدی حدود ۲۳۰ درصد را نشان می‌دهد. همچنین بودجه بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس با ۱۶۰ درصد افزایش، به ۱۶۷ میلیارد تومان می‌رسد.

مصباح یزدی که بود و موسسه‌اش چه می‌کند؟

تقی مصباح با نام اصلی تقی گیوه‌چی، با آنکه جز عضویت در مجلس خبرگان سمت دولتی دیگری نداشت، یکی از حامیان بانفوذ جریان تندرو حکومتی در ایران خوانده می‌شد. مصباح زمانی پشتیبان اصلی محمود احمدی‌نژاد بود ولی پس از اختلاف احمدی‌نژاد با رهبر جمهوری اسلامی، از او فاصله گرفت؛ زیرا مصباح چنان غرق در تملق بود که می‌گفت «پابوسی خامنه‌ای» بزرگ‌ترین افتخارش در زندگی است.

مصباح یزدی نظریه‌پرداز حکومت اسلامی بود و اعتقاد داشت که احکام شرع اسلام بدون در نظر گرفتن تغییرات تاریخی و شرایط زمانه، باید بی‌چون‌وچرا اجرا شوند. نظری که مصباح یزدی ترویج می‌کرد، در جلسات درسی برای طلاب در موسسه آموزشی امام خمینی تئوریزه می‌شد و می‌شود. بنا بر این دیدگاه، اصل مشروعیت حکومت و حاکمانش از جانب خداوند است و رای مردم تنها در حکم تایید «مشروعیت الهی» و جمهوریت در نظام کنونی ایران فرع بر مشروعیت الهی است.

مخالفان مصباح او را چون نواب صفوی، چهره‌ای رادیکال و مشوق خشونت و ترور می‌خواندند. او خود نیز به این لقب راضی بود و می‌گفت آرزویش این است که «دنباله‌رو نواب» باشد. نشر افکار مصباح یزدی بین جوانان علاقه‌مند به حکومت جمهوری اسلامی و اسلامگرایان ایرانی کار را به جایی رساند که در پرونده قتل‌های محفلی کرمان در سال ۱۳۸۱، شش بسیجی در شهر کرمان در چند ماجرای جداگانه پنج شهروند کرمانی را که به‌گفته آن‌ها فسادهایی چون مشروب‌فروشی و سکس مرتکب شده بودند، به قتل رساندند و گفتند پس از شنیدن سخنان مصباح یزدی این افراد را مهدورالدم دانستند و کشتند؛ زیرا مصباح یزدی فروردین ۱۳۸۰ در قم گفته بود: «اگر فردی در مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر با اخذ تعهد قبلی مجددا به مفسده خود ادامه دهد، مهدورالدم است و می‌توان او را کشت و به قتل رساند.»

پرونده این قتل‌ها سال ۱۳۹۷ با پرداخت دیه و رضایت خانواده مقتولان بسته شد و به اتهام طرح‌شده علیه مصباح نیز رسیدگی نشد.

مصباح یزدی که پس از انتشار کاریکاتوری اثر نیک‌آهنگ کوثر، در ایران به «تمساح» هم معروف بود، پدر معنوی جبهه پایداری، یکی از تندروترین جناح‌های اصولگرای جمهوری اسلامی، به شمار می‌آمد. او در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ مجلس خبرگان که از دور دوم برقراری این مجلس، نمایندگی استان تهران را در آن برعهده داشت، نتوانست رای کافی به دست آورد و حذف شد.

نام مصباح یزدی سال ۱۳۷۸ در جریان قتل‌های زنجیره‌ای هم مطرح شد و اکبر گنجی، روزنامه‌نگاری که آن سال‌ها درباره این قتل‌ها تحقیق می‌کرد، گفت که مصباح یزدی صادرکننده فتوای قتل‌ها بوده است.

حالا در کش‌وقوس خیزش سراسری ایرانیان و تلاش مردم برای براندازی نظام اسلامی در ایران، به نظر می‌رسد موسسه آموزشی امام خمینی با مدیریت شاگردان و اعضای خانواده مصباح یزدی، همچنان محلی برای ترویج افکار افراطی و داعش‌محور است تا افرادی را تربیت کند از کشتار و سرکوب مردمی که از جمهوری اسلامی متنفرند، هیچ ابایی نداشته باشند و به همین دلیل هم بودجه‌شان با دستور رهبر سرکوبگران، یک‌شبه رویایی شده است.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.