چهارمین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید نوری؛ دادستان‌ها ارائه کیفرخواست را پی گرفتند

چهارشنبه, 28ام دی, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

چهارمین جلسه از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری روز چهارشنبه ۲۸ دی در استکهلم برگزار شد. نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت و متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در تابستان سال ۱۳۶۷ است و ۲۳ تیر امسال در دادگاه بدوی حکم حبس ابد گرفت که در سوئد برابر ۲۵ سال زندان است.

بر اساس گزارش‌ها، دادیار سابق زندان گوهردشت از دادگاه خواست تا فرا خوانده شده و وکلایش از او سوال کنند. نوری همچنین درخواست کرد که به او فرصت صحبت نیز بدهند.

در سه جلسه نخست دادگاه تجدیدنظر، کیفرخواست دادستان‌ها ارائه شد و در جلسه روز چهارشنبه نیز قرار است بخش‌هایی دیگر از آن قرائت شود.

پیش‌بینی شده که این دادگاه حدود ۹ ماه طول می‌کشد و تا ماه ژوئن سال جاری ۹ جلسه دیگر نیز برگزار خواهد شد.

در جلسات آتی دادگاه، وکیلان مشاور شاکیان و وکیلان مدافع حمید نوری درباره پرونده صحبت کرده و کیفرخواست‌ها تکمیل خواهد شد.

دادگاه تجدیدنظر همچنین در هر جلسه، تعدادی از فیلم‌های دادگاه بدوی را مرور و بررسی و چنانچه ابهامی در شهادت شاکی‌ها و شاهدان یا در روند دادگاه باشد، به آنها رسیدگی می‌کند.

طبق روند از پیش تعیین شده، چنانچه در شهادت شاکیان و شاهدان ابهامی وجود داشته باشد، به دادگاه فرا خوانده می‌شوند.

تاکنون شکایت سه تن از خانواده‌ها علیه نوری لغو شده است زیرا برای دادگاه تجدیدنظر مسجل نشد که اعضای خانواده آنان در تابستان ۶۷ در زندان گوهردشت اعدام شده‌اند.

این در حالی است که برای بیش از سه دهه، مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت مکرر مکان‌هایی را که تایید شده یا گمان می‌رود محل گورهای دسته‌جمعی مربوط به کشتار ۶۷ باشند، با بولدوزر زیر و رو و تخریب کرده‌اند و نشان‌های نصب شده و درختان کاشته شده از سوی خانواده‌ها را از بین برده‌اند تا آثار و شواهد مربوط به کشتار زندانیان را مخفی نگه دارند.

سه هفته پس از پایان جلسات دادگاه بدوی حمید نوری نیز ساخت و سازهای تازه‌ای در گورستان خاوران انجام و دیوارهای بتنی و دوربین مداربسته در اطراف آن نصب شد.

نوری در دادگاه بدوی، وجود گورستان خاوران را که محل دفن زندانیان اعدام‌شده است انکار کرده و گفته بود این گورستان «داستانی است که کمونیست‌ها ساخته‌اند».

او که ۱۸ آبان ۹۸ در فرودگاه آرلاندا در استکهلم دستگیر شده بود، همه وقایع مربوط به اعدام‌های سال ۶۷ و همچنین اتهام‌ها علیه خود را «نمایشنامه» و «داستان سرتاسر خیالی، توهمی و پوشالی، جعلی و غیرمستند» خواند.

دادگاه بدوی برای محاکمه او بیش از ۹ ماه زمان برد و بیش از ۵۰ شاکی و شاهد داشت که در نهایت رای آن تیر ماه امسال اعلام شد.

در سال ۱۳۶۷ به دنبال صدور فتوا و فرمان روح‌الله خمینی، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.

پیش از حمید نوری، هیچ مقامی به خاطر جنایات گذشته و جاری علیه بشریت مرتبط با کشتار زندانیان در سال ۶۷ محاکمه نشده بود.

این در حالی است که برخی از دست‌اندرکاران این جنایت نیز سمت‌های کلیدی در جمهوری اسلامی گرفته‌اند؛ از جمله ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری کنونی ایران که پیش از این به عنوان رییس قوه قضاییه مشغول به کار بود و یکی از اعضای «هیات مرگ» تهران بوده است.

هیات مرگ، کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری درباره زنده ماندن یا اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ بود.

در روز سوم دادگاه تجدیدنظر، دادستان‌ها در کیفرخواست خود به بخش زندان گوهردشت در تابستان ۱۳۶۷ رسیدند و برای توماس گرین، قاضی دادگاه تجدیدنظر شرح دادند در این زندان چه گذشته است و از فتوای روح‌الله خمینی برای تشکیل هیات مرگ گفتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.