چگونه جمهوری اسلامی میلیون‌ها دلار برای سامانه پدافند هوایی سوریه هزینه می‌کند؟

دوشنبه, 3ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال به اطلاعاتی اختصاصی از تیم سپاه پاسداران برای ایجاد سامانه پدافند هوایی در خاک سوریه دست یافته که نشان می‌دهد تهران، میلیون‌ها دلار از بودجه عمومی کشور را خرج دیکتاتور سوریه برای محافظت از آسمان این کشور می‌کند.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران دوم آذرماه، از کشته شدن سرهنگ پاسدار داوود جعفری در سوریه خبر دادند.

جمهوری اسلامی ادعا کرد اسراییل او را با بمبی کنار جاده‌ای در ریف قنیطره در نزدیکی نوار مرزی اسراییل هدف قرار داده، اما همان موقع خبر رسید که اسراییل یک سامانه پدافند هوایی بوک ساخت روسیه را هدف قرار داده است.

همزمان برخی گزارش‌ها از ترور او در خاک سوریه در این خودرو خبر دادند. به ویژه اینکه ده روز پیش، افسر ارتش سوریه به اتهام لو دادن جعفری به یک کشور خارجی دیگر بازداشت شدند.

داوود جعفری، با نام مستعار مالک، یکی از فرماندهان نیروی هوایی سپاه پاسداران در سوریه بود که با مجموعه‌ای از چهره‌های ایرانی و سوری یک شبکه برای راه‌اندازی این پروژه ایجاد کرده بود.

بخشی از پروژه بزرگ‌تر پدافند هوایی سوریه و لبنان که مدیریتش را فریدون محمودی سقایی، معاون هماهنگی سپاه پاسداران برعهده دارد، او معاون امیرعلی حاجی‌زاده‌، فرمانده هوافضای سپاه و از متهمان شلیک به هواپیمای اوکراینی با پدافند سپاه پاسداران است

در سال‌های اخیر عناصر ایرانی پدافند هوایی زیر نظر مقام‌های ارشد سپاه در سوریه فعالیت کرده‌اند؛ ابتدا زیر نظر جواد غفاری که پاییز سال گذشته از سوریه اخراج شد و حالا زیر نظر محمدرضا زاهدی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسدارن.

محمدرضا زاهدی

محمدرضا زاهدی

گروه جعفری برای انجام عملیات از‌ ماموران لجستیکی مخفی‌ کمک می‌گیرند که با کار‌ با تجهیزات بسیار حساس در حوزه پدافند هوایی آشنا هستند. یکی از این افراد غلام حسن حسینی، معتمد جعفری است که ده‌ها فعال سوری زیر نظرش کار می‌کنند. 

مامور ایرانی انتقال تجهیرات نظامی به سوریه، علی‌رضا رضوانی با نام مستعار یاسر بود که پس از فاش شدن هویتش، از ترس جانش به ایران بازگشت.

در این پروژه دو عامل حزب‌الله لبنان با نام‌های محمد محمود زلزلی و عباس محمد الدبس و از معتمدین جعفری هم فعالیت دارند که اینتلی تایمز، طرحی از چهره‌شان را منتشر کرده است.

تابستان امسال اسراییل به شهرک حمیدیه در بندر طرطوس سوریه حمله کرد. منابع خبری گفتند در این حمله‌، محموله جمهوری اسلامی برای پدافند هوایی حزب‌الله لبنان هدف قرار گرفت.

اردیبهشت ماه امسال، روسیه بخش قابل توجهی از نیروهایش را از روسیه خارج کرد و به نبرد اوکراین برد. خروج یکی از مهم‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ روسیه، آسمان سوریه را بی‌دفاع کرد. هر چند پیشتر در توافق امنیتی اسراییل با روسیه، مسکو چشمانش را به روی حمله به اهداف سپاه در سوریه می‌بست.

هفته گذشته نیوزویک گزارش داده بود جمهوری اسلامی در دو سال گذشته با هزینه کردن ده‌ها میلیون دلار و با ارسال تجهیزات به دنبال ایجاد یک شبکه پدافند هوایی فراگیر در سوریه است، اما اسرائیل به طور مداوم این پروژه را هدف حمله قرار می‌دهد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.