نامه اعتراضی مادر ویدا ربانی به حکم ۱۱ سال زندان برای فرزندش

شنبه, 8ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

رادیو فردا

فاطمه مهاجری، مادر ویدا ربانی روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری اخیر، در نامه‌ای سرگشاده به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضایی جمهوری اسلامی، صدور حکم حبس طولانی برای فرزندش را «ناعادلانه و برآمده از پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌های سلیقه‌ای» خواند.

بر اساس این نامه که روز شنبه هشتم بهمن منتشر شد، خانم ربانی طی یک سال در دو پرونده جداگانه قضایی محاکمه شده است؛ در پرونده نخست در خردادماه امسال او به اتهام «توهین به مقدسات» به ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

خانم مهاجری می‌نویسد انتشار شعری از یک شاعر اهل افغانستان توسط ویدا ربانی که در آن «بوسه را به نماز تشبیه می‌کند» به عنوان مصداق اتهام انتسابی در این پرونده اعلام شده است.

او افزوده که ماموران وزارت اطلاعات ویدا و همسر او را در روز نخست مهرماه در حالی‌که تنها چهار روز از اعتراضات گذشته بود در منزل شخصی‌شان بازداشت کردند.

مادر این روزنامه‌نگار تصریح کرده که ویدا «روز‌ها و هفته‌های طولانی در بند ۲۰۹ در بازداشت بوده است اما تنها ۳ جلسه مورد بازجویی قرار گرفت و به دنبال آن نخست به زندان قرچک و بعد به بند زنان زندان اوین منتقل شد».

به نوشته خانم مهاجری فرزندش در پی تشکیل پرونده دوم، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد امنیت ملی» به ۷ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده و دلیل آن نیز، «حضور در مرکز شهر به همراه همسرش با ماشین و در ساعات پایانی شب که همه راهپیمایی‌های اعتراضی پایان یافته» عنوان شده است.

همسر ویدا ربانی نیز به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده و این در حالی است که آن‌ها به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده بودند.

در این نامه همچنین آمده است که به استناد مدارک پزشکی، خانم ربانی در زمان بازداشت از ناحیه مچ پا دچار آسیب‌دیدگی بود و حتی اگر می‌خواست نیز قادر به شرکت در اعتراضات نبود.

مادر این فعال رسانه‌ای نوشته است: «اما چه می‌توان گفت و کجا باید دادخواهی کرد وقتی این موارد برای ضابط پرونده موضوعیت نداشته و مورد توجه و سوال نبوده است» و اکنون فرزندش «در ۳۳ سالگی در مجموع باید ۱۱ سال از سال‌های جوانی خود را در بند حبسی ناعادلانه و برآمده از پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌های سلیقه‌ای سپری کند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.