ماجرای مصوبه مجلس ایران درباره “ممنوعیت خروج زنان از کشور بدون اجازهٔ سرپرست”، از تایید تا تکذیب

جمعه, 14ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

ماجرای مصوبه مجلس ایران درباره "ممنوعیت خروج زنان از کشور بدون اجازهٔ سرپرست"،  از تایید تا تکذیب

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با عقب‌نشینی، اظهارات یکی از همکاران خود درباره مصوبه ممنوعیت خروج زنان از کشور بدون اجازه سرپرست را تکذیب کردند. © Réseau social

پس از جنجالی شدن اظهارات سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی ایران، درباره تصویب لایحه‌ای برای «ممنوعیت خروج تمامی زنان ایرانی از کشور بدون اجازه سرپرست»، این نماینده مجلس ادعای خود را تکذیب کرد. دست‌کم دو نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی ایران نیز به میدان آمده و تصویب چنین لایحه‌ای را تکذیب کردند. 

کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی ایران، اظهارات پیشین خود درباره تصویب لایحه ممنوعیت خروج زنان ایرانی از کشور بدون اجازه «سرپرست» را تکذیب کرد.

این نماینده مجلس ایران، روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه، به خبرگزاری فارس گفته بود: در راستای تصویب لایحه‌ای با عنوان «منع خشونت علیه زنان»، این کمیسیون تصمیم گرفته است که «خروج بانوان از کشور»، در «شرایط عادی» باید با «اذن سرپرست» باشد و در «موارد خاص» نیز «با حکم دادگاه» انجام شود. 

بر اساس قوانین مجلس شورای اسلامی، پیش از این، فقط بانوان متاهل و دختران زیر ۱۸ سال برای خروج از ایران به اجازه همسر، پدر یا سرپرست خود نیاز داشتند. 

در حالیکه حدود ۱۴۰ روز از آغاز جنبش انقلابی «زن‌، زندگی، آزادی» می‌گذرد، اظهارات کاظم دلخوش، درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران، در راستای ممنوعیت سفر برای تمامی زنان ایران، با واکنش‌های زیادی روبرو شد. 

به نظر می‌رسد واکنش‌های جامعه مدنی ایران، بار دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به عقب‌نشینی وادار کرد.

کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی، ساعاتی پس از گفتگوی نخست خود با خبرگزاری فارس، مبنی بر اینکه «اعضا این کمیسیون در جلسه امروز خود خروج بانوان از کشور را در شرایط عادی با اذن سرپرست دانستند»، در گفتگوی دیگری با خبرگزاری ایسنا، اظهارات پیشین خود را تکذیب کرده و گزارش‌های منتشر شده را «بر اساس برداشت‌های غلط» و «تیترهای دروغین» درباره اذن گرفتن زنان برای خروج از کشور برشمرد.

فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ایران، نیز در گفتگو با ایسنا، خبر این مصوبه را «شایعه» دانسته و تکذیب کرد. 

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس ایران نیز طرح چنین موضوعی در کمیسیون حقوقی و قضایی را تکذیب کرده و گفت: چنین موضوعی در ارتباط با لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت اصلا مطرح نشده است. 

 رییس کمیسیون قضایی مجلس افزود: «ممکن است نماینده‌ای نظری شخصی دربارهٔ لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت داشته باشد که من از آن بی‌اطلاع باشم». 

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی هم موضوع اعمال محدودیت‌های بیشتر برای سفرهای خارجی زنان ایرانی را تکذیب کرد. 

علاوه بر واکنش افکار عمومی، شماری از رسانه‌های داخلی نیز با عناوین جنجالی به خبرهای مرتبط با تصویب و تکذیب ممنوعیت خروج زنان از کشور بدون اجازه سرپرست با عناوینی همچون: «چوب لای چرخ خروج زنان از کشور» و «خبری که زنان را خشمگین کرد»، واکنش نشان دادند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.