قیمت دلار در بازار آزاد ایران مرز ۵۰ هزار تومان را هم رد کرد

دوشنبه, 1ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

دلار

مدیریت بازار متشکل معاملات ارزی در اطلاعیه‌ای کارگزاران این بازار را «مکلف کرده» تا ارز خود را به فروش برسانند

بر اساس گزارش‌ها از ایران نرخ دلار در بازار آزاد این کشور با ثبت رکوردی تاریخی به بالای ۵۰ هزار تومان رسیده است.

در معاملات بازار آزاد امروز نرخ یورو و پوند به ترتیب به ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان و بالای ۶۰ هزار تومان رسیده است.

بازار طلا و سکه هم به تبعیت از دلار، امروز شاهد افزایش قیمت بود و هر سکه بهار آزادی (طرح جدید) هم به بالای ۲۹ میلیون تومان رسیده است.

همزمان معاملات دلار و یورو در بازار متشکل ارزی ایران «تا اطلاع ثانوی» متوقف شده است؛ این تصمیم پس از آن است که گفته شد بعضی صرافی‌ها طی روزهای اخیر از فروش ارز به مشتریان خودداری کرده بودند.

بهانه این توقف «راه‌اندازی قریب‌الوقوع مرکز مبادله ارز و طلا» اعلام شده است.

مدیریت بازار متشکل معاملات ارزی در اطلاعیه‌ای کارگزاران این بازار را «مکلف کرده» تا ارز خود را به فروش برسانند.

رئیس بانک مرکزی ایران نرخ‌های کنونی را قابل قبول ندانسته و می‌گوید: «نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف و اعلام می شود نرخ مبنا و مرجع قیمت گذاری در بازار خواهد شد.»

افزایش بی‌سابقه قیمت ارز واکنش بعضی مقام‌های حکومتی ایران را هم در پی داشته است؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست امروز از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی خواسته تا راه حل‌های «زیرساختی و کوتاه مدت» مدیریت بازار ارز را مدنظر قرار دهند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از این روند گفته: «با مسیری که دولت در حوزه سیاست ارزی پیش گرفته است شرایط بهبود نمی‌یابد.»

او سیاست تعیین نرخ ثابت ارز را «غلط» خوانده و گفته: «این سیاست نوعی سرکوب طرف عرضه و تحریک طرف تقاضا است. سیاست‌های غلط سال ۱۳۹۷ در حال تکرار است و با دنبال کردن این مسیر مشکلی حل نخواهد شد.»

ارز

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

نرخ دلار در بازار آزاد از زمان انتصاب رئبس جدید بانک مرکزی در دی ماه حدود ۷ هزار تومان بالاتر رفته است

 

حرکت دلار به «ناکجا»

جهش قیمتها در بازار ارز و کالا در ایران در حالیست که مسئولان حکومتی در ایران وعده کاهش التهاب در بازار ارز را داده بودند.

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران، افزایش قیمت ارز را به «جریان قیمت‌سازی» نسبت داده و گفته این جریان «تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را ایجاد کند و با این قیمت‌های بالا موجب زیان مردم می‌شود.»

او اخیرا وعده داده بود: «با اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده و در دستور کار قرار داده است مسلما بازار را کنترل خواهیم کرد.»

رئیس جدید بانک مرکزی از زمان انتصاب خود تلاش کرده با معرفی سیاست‌هایی از التهاب بازار ارز کم کند؛ سیاست‌هایی نظیر افزایش سقف فروش ارز صرافی‌ها؛ نرخ دلار در بازار آزاد در زمان انتصاب او به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی در دی ماه حدود ۴۳ هزار تومان بود که ظرف همین مدت کوتاه حدود ۷ هزار تومان بالاتر رفته است.

مقام‌های دولتی در ایران افزایش نرخ ارز در ایران را «نرخ‌سازی» کانال‌های اعلام نرخ ارز توصیف می‌کنند و از «حباب» سخن می‌گویند.

طی ماههای اخیر کاهش نرخ برابری ریال در برابر ارزهای معتبر جهانی تشدید شده که در هفته‌های اخیر این روند وخیم‌تر شده است.

همزمان پوشش خبری درباره افزایش نرخ ارز در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با احتیاط و سختگیری دنبال می‌شود.

فعالان بازار ارز می‌گویند محدودیت‌ ورود ارز از بازارهایی نظیر عراق و دبی روند افزایش نرخ ارز در ایران را تشدید کرده است.

طی هفته‌های گذشته نرخ حواله درهم و قیمت دلار در بازارهای همسایه ایران، نظیر هرات و سلیمانیه افزایش داشته که بر معاملات داخل ایران تاثیرگذار بوده است.

برای جهش قیمت دلار طی ماه‌های اخیر دلایل متعددی را می‌توان برشمرد؛ از جمله ناکامی مذاکرات احیای برجام و موضع منفی غرب به جمهوری اسلامی، که بخصوص پس از اعتراضات اخیر ایران تشدید شد.

از طرف دیگر افزایش انتظارات تورمی و نبود چشم‌انداز اقتصادی باعث شده بسیاری از مردم بازارهای موازی نظیر ارز و طلا را برای حفظ ارزش دارایی‌های خود انتخاب کنند.

در مواردی هم دولت ایران متهم به «نوسان گیری» برای جبران کسری بودجه شده است که منظور افزایش تعمدی قیمت ارز برای دستیابی به مابه‌التفاوت ریالیست؛ هر چند دولت ایران آن را رد کرده است.

اتفاقات اخیر در بازار ارز ایران در حالیست که گرانی محدود به ارز نیست؛ قیمت هر کیلو گوشت قرمز در بازار تهران به نزدیک ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

بخشی از این افزایش قیمت به جهش قیمت دلار برمی‌گردد که باعث شده نرخ خوراک دام هم افزایش یابد و بهای تمام شده این کالای خوراکی را افزایش داده است.

شهروندان ایرانی با تورم فزاینده دست به گریبانند؛ مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوارها را ۴۶/۳ اعلام کرده؛ تورم سالانه خوراکی‌ها در دی ماه بیش از ۶۵ درصد اعلام شده است.

منابع غیررسمی نرخ تورم را فراتر از این ارقام می‌دانند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.