هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران از ۵۱ هزار تومان فراتر رفت

چهارشنبه, 3ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ایران در روز چهارشنبه سوم اسفند به ۵۱ هزار و ۱۲۰ تومان رسید که ۱۳۲۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه است.

ادامه سقوط ارزش ریال در حالی است که بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه با ادعای «سامان دادن به بهای ارزهای خارجی» مرکز مبادله ارز و طلا را افتتاح کرد.

نرخ برابری پوند بریتانیا نیز در روز چهارشنبه به ۶۱ هزار و ۸۳۰ تومان رسید و هر یورو با قیمت ۵۴ هزار و ۳۴۵ تومان معامله ‌شد.

قیمت ارز در حالی روز چهارشنبه به روند افزایشی خود ادامه داد که بانک مرکزی ایران وعده «کاهش قیمت دلار» را داده است.

مقامات جمهوری اسلامی به جای اشاره به «افت ارزش ریال در برابر همه ارزهای معتبر خارجی»، از اصطلاح «افزایش نرخ دلار» استفاده می‌کنند.

در این میان، قیمت انواع سکه روز چهارشنبه نیز بیش از دو درصد افزایش یافت.

قیمت هر سکه بهار آزادی در عصر چهارشنبه به ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه امامی نیز ۲۹ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان معامله شد. بهای هر قطعه نیم‌سکه نیز ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ثبت شده است.

ادامه سقوط ارزش ریال در حالی است که نهادهای رسمی ایران، مانند گمرک، مدعی رشد ۱۸.۵ درصدی درآمدهای صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه امسال هستند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز پیش‌بینی کرده بود که درآمدهای خالص صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در سال گذشته میلادی با رشدی ۴۹ درصدی به ۵۸ میلیارد دلار برسد.

با این‌حال، افت ارزش ریال هم درآمدهای دولت از منبع تزریق ارز گران به بازارهای داخلی را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد و هم بار بدهی‌های ریالی دولت را به‌شدت کاهش خواهد داد.

از سوی دیگر، افت ارزش ریال به معنی شتاب گرفتن تورم است که آن هم «دست‌اندازی غیرمستقیم دولت به جیب مردم» تلقی می‌شود.

از ابتدای سال جاری خورشیدی نرخ ریال ایران نسبت به دلار آمریکا حدود ۶۰ درصد افت داشته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.