انتشار فایل صوتی قدیمی از احمدشاه مسعود: جمهوری اسلامی ضعیف و منافق است

سه شنبه, 9ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

پس از آن که سفارت افغانستان در تهران به طالبان سپرده شد، فایلی صوتی از احمدشاه مسعود، فرمانده ائتلاف ضد طالبان منتشر شده است که در آن از جمهوری اسلامی با صفاتی چون «ضعیف، منافق و دو دل» یاد می‌کند. سخنان او نشانه تیره بودن رابطه جبهه مقاومت ملی افغانستان با جمهوری اسلامی است.

احمدشاه مسعود که از اعضای برجسته حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود در این فایل صوتی می‌گوید یکی از نقاط ضعف حزب، «نداشتن دوست و متحدی محکم» در سطح بین‌المللی است.

او با اشاره به این انزوا، از جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان تنها کشور دوست برای این حزب یاد می‌کند اما بلافاصله می‌گوید: «آن‌ هم بسیار ضعیف و منافق و دو دل است؛ [چراکه] دولت ایران گاهی آری می‌گوید و گاهی نه.»

مسعود به وعده جمهوری اسلامی مبنی بر «قبول داشتن حزب جمعیت اسلامی افغانستان به‌ عنوان حزب پیشتاز در مسایل آینده افغانستان» اشاره می‌کند و می‌گوید دولت ایران قول داده تا به احزاب شیعه بگوید از حزب جمعیت پیروی کنند.

رهبر پیشین جبهه مقاومت ملی افغانستان اما در ادامه فایل صوتی درباره این وعده ابراز تردید می‌کند و می‌گوید: «نمی‌دانم آن‌ها در این گفته‌هایشان تا چه حدی صادق هستند.»

به گفته مسعود، کشورهای غربی به حزب جمعیت اسلامی افغانستان اعتماد نمی‌کنند و اگر بخواهند به کسی اعتماد کنند آن فرد «ظاهر شاه» خواهد بود زیرا «او وابسته به غرب است».

هر چند زمان دقیق ضبط این فایل صوتی معلوم نیست اما به نظر می‌رسد این فایل در جریان سال‌های مقاومت علیه رژیم اول طالبان در بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ ضبط شده باشد.

ظاهر شاه در زمانی که این نوار صوتی ضبط شده، در رم، پایتخت ایتالیا زندگی می‌کرد.

احمدشاه مسعود که به نظر می‌رسد در جریان ضبط این فایل صوتی در حال ارائه سمیناری برای نزدیکان خود است، درباره نوع نگاه کشورهای منطقه به احزاب سیاسی افغانستان سخن می‌گوید و یادآوری می‌کند که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار برای حکومت پاکستان مطلوب است.

او احزاب متعلق به اهل تشیع را برای جمهوری اسلامی ایران و همچنین حزب «دعوت جهاد» به رهبری عبدرب‌الرسول سیاف و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را برای عربستان سعودی، احزابی «مطلوب» می‌خواند.

نشر این نوار صوتی ۲۲ سال پس از ترور احمدشاه مسعود می‌تواند نشانه‌ای از تیرگی روابط جبهه مقاومت ملی افغانستان با جمهوری اسلامی باشد.

این جبهه که اکنون به وسیله فرزند احمدشاه مسعود یعنی احمد مسعود رهبری می‌شود، به تازگی و در بیانیه‌ای بی‌سابقه، از جمهوری اسلامی به دلیل تسلیم سفارت افغانستان در تهران به طالبان انتقاد کرد.

در این بیانیه، تسلیم سفارت افغانستان به طالبان «مایه تاسف و سوال‌برانگیز» توصیف شده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.