تیم تحقیقاتی سازمان ملل روسیه را به جنایت جنگی در اوکراین متهم می کند

جمعه, 26ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

یاسمینکا ژومهور(سمت چپ) کمیسر تحقیق درباره اوکراین، اریک موزه رئیس کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی درباره اوکراین و پابلو دی گریف(سمت راست) کمیسر تحقیق درباره اوکراین، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو/ سوئیس 16 مارس 2023

ار اف ای

بر اساس گزارشی که از سوی سازمان ملل متحد منتشر شد، حملات روسیه علیه غیرنظامیان در اوکراین، از جمله شکنجه و کشتار سیستماتیک در مناطق اشغالی، جنایت جنگی و احتمالاً جنایت علیه بشریت محسوب می شود.

کمیسیون مستقل بین‌المللی تحقیق درباره اوکراین، در گزارشی که دیروز منتشر شد اعلام کرد که مقامات روسیه، طیف گسترده‌ای از قوانین بین‌المللی حقوق بشر را در مناطق مختلف اوکراین نقض کرده اند که بسیاری از آنها می‌‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق در مورد اوکراین را برای بررسی نقض حقوق بشر و جنایات مرتبطی که ممکن است در چارچوب تجاوز روسیه به خاک اوکراین انجام شده باشد، ایجاد کرده است.

در گزارش کمیسیون شورای حقوق بشر سازمان ملل که یک سال پس از حمله هوایی روسیه به ماریوپل منتشر شد، سربازان روسی به جنایاتی از جمله حمله به غیرنظامیان و زیرساخت های مرتبط با انرژی، قتل عمد، حبس غیرقانونی، شکنجه، تجاوز و سایر خشونت های جنسی و همچنین کوچاندن اجباری شهروندان اوکراینی و ربودن کودکان متهم شده‌اند.

به گفته کارشناسان، انتقال اجباری یا اخراج کودکان اوکراینی از قلمرو روسیه می‌‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد. دولت اوکراین می‌گوید تا ماه فوریه سال جاری دست‌کم ۱۶ هزار کودک از اوکراین به روسیه یا مناطق تحت کنترل آن منتقل شده‌اند.

بنا بر این گزارش، نیروهای مسلح روسیه مناطق پرجمعیت را بی توجه به حضور غیرنظامیان هدف قرار می دهند. استفاده از سلاح های انفجاری در مناطق پرجمعیت، یکی از عوامل اصلی تلفات غیرنظامیان در جنگ بوده و اینگونه حملات، قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض می کند.

تیم تحقیقات سازمان ملل اعتقاد دارد که حمله‌ روسیه به تاسیسات تامین انرژی اوکراین نیز می‌تواند به عنوان جنایت علیه بشریت ارزیابی شود. روسیه در حمله به زیر ساخت‌های اوکراین از پهپادهای انتحاری ساخت جمهوری اسلامی استفاده کرده بود.

کمیسیون شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به حبس غیرقانونی گروه‌های گسترده‌ای از مردان، زنان و کودکان در مناطق تحت کنترل روسیه و استفاده از روش‌های ثابت شکنجه علیه دسته‌های خاصی از افراد توسط مقامات روسی، بر این باور است که این الگوی شکنجه ممکن است جنایت علیه بشریت باشد و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

این کمیسیون که تلاش دارد تمام موارد ارتکاب جنایت جنگی مستند شود تا عاملان آن پاسخگو باشند، در حال کار بر روی فهرستی از عاملان احتمالی است و این فهرست را در نهایت به سازمان ملل متحد تحویل می‌دهد.

کمیسیون تحقیق درباره اوکراین، در عین حال مواردی از ارتکاب جنایت جنگی توسط نیروهای اوکراینی را نیز ثبت کرده و می‌گوید دست‌کم در دو مورد شواهدی دال بر شکنجه و قتل سربازان روسی وجود دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.