«گرانی ۴۰ درصدی» برخی اقلام غذایی و حمل‌ونقل در سه هفته ابتدایی سال

چهارشنبه, 23ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

در حالی که حقوق کارمندان دولت برای سال جاری تنها ۲۰ درصد و برای حقوق کارگری نیز فقط افزایش ۲۷ درصدی در نظر گرفته می‌شود، آمارها نشان می‌دهد که قیمت برخی اقلام غذایی فقط در سه هفته ابتدایی سال ۴۰ درصد رشد داشته است.

مشاهدات میدانی خبرگزاری ایلنا نشان می‌دهد که به‌رغم قول دولت ابراهیم رئیسی برای حفظ حداکثر قیمت مرغ در ۶۳ هزار تومان، این کالا هم‌اکنون به ۸۴ هزار تومان فروخته می‌شود که ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ایلنا همچنین به تصویب رشد ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی اشاره کرده و می‌گوید که «نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در تهران به طور میانگین ۴۰ درصد افزایش نرخ داشته است.»

مرکز آمار ایران به‌رغم گذشت سه هفته از فروردین، حتی آمارهای تورم اسفند پارسال را نیز منتشر نکرده، اما آمارهای بهمن‌ماه بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که تورم اسفندماه نسبت به ماه مشابه ۱۴۰۰ رکورد تاریخی دوران انقلاب اسلامی را زده و به ۶۴ درصد او

ج گرفته است.

گزارش بهمن‌ماه مرکز آمار نیز نشان می‌دهد تورم اقلام خوراکی در این ماه نسبت به بهمن ۱۴۰۰ حدود ۷۱.۵ درصد بوده است.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه صندوق بین‌المللی پول، تورم سالانه ایران نیز پارسال به ۴۹ درصد رسید که بالاترین رقم در جهان بعد از کشورهای ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام، آرژانتین و ترکیه بود.

گزارش پارسال وزارت کار ایران نشان می‌دهد یک سوم جمعیت کشور زیر خط فقر مطلق هستند و شمار فقرای کشور طی دو دهه گذشته دو برابر شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.