زلنسکی خطاب به ایران: در سمت تاریک تاریخ نایستید

پنجشنبه, 4ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی از همه مردم ایران خواست تا برای قرار نگرفتن در “سمت تاریک تاریخ” بر تصمیم جمهوری اسلامی برای ارسال پهپاد به روسیه تأثیر بگذارند و “همدست ترور و ارعاب روسیه” نشوند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از ایران خواست تا در مورد ارسال پهپادهای مرگبار به روسیه تجدیدنظر کند و در “سمت تاریک تاریخ” نایستد.

او روز چهارشنبه (۲۴ مه/سوم خرداد) در سخنانی عنوان کرد پهپادهای شاهد که در ایران تولید می‌شوند نقش عمده‌ای در حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین ایفا کرده‌‌اند، هر چند به گفته او پدافند هوایی کی‌یف اکنون در سرنگونی این پهپادها مهارت یافته به طوری ‌که ۹۰۰ فروند از مجموع ۱۱۶۰ فروند پهپادی که اوکراین را هدف قرار گرفتند، سرنگون شدند.

با این حال به گفته زلنسکی برخی از پهپادهای ایرانی با موفقیت به هدف خورده‌اند و خانه‌های غیرنظامیان، مدارس، بیمارستان‌ها، کلیساها، نیروگاه‌ها، بازارها و حتی مراکز توزیع کمک‌های بشردوستانه و ایستگاه‌های اتوبوس را تخریب کرده‌اند.

زلنسکی در این پیام ویدئویی گفت: «امروز می‌خواهم مستقیما از مردم ایران درخواست کنم، از تک‌تک‌شان، از جامعه، از علمای ایرانی، از هر خانواده ایرانی، از کسانی که می‌توانند بر تصمیم‌های حکومتی در ایران تأثیرگذار باشند، پرسش ساده این‌است: از همدستی با ترور روسیه چه منفعتی عایدتان می‌شود؟»

او ادامه داد: «این کشتار پوچ چه نفعی برای ایران دارد؟ توسط روس‌ها اما با سلاح‌های شما، سلاح‌های شما…پهپادهای شاهد شما که هر شب برای اوکراین وحشت به همراه می‌آورد، تنها به این معناست که مردم ایران بیشتر و بیشتر به سمت تاریخ تاریک رانده می‌شوند.»

ایران و روسیه پس از شروع جنگ در اوکراین همکاری‌های نظامی خود با یکدیگر را گسترده‌تر کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که ایران ارسال پهپاد به روسیه را در تابستان سال گذشته آغاز کرد. جمهوری اسلامی در ابتدا این اخبار را تکذیب کرد اما بعدتر اذعان داشت که ارسال پهپادهای انتحاری از نوع شاهد ۱۳۶ به روسیه، پیش از حمله نظامی این کشور به اوکراین صورت گرفته است.

بخوانید: جان کربی: روسیه از ایران ۴۰۰ پهپاد انتحاری خریده است

بر خلاف اظهارات مقامات جمهوری اسلامی، اطلاعات و ارزیابی‌های سازمان‌های امنیتی غربی و مقامات اوکراینی خلاف این موضوع را ثابت می‌کنند.

زلنسکی در پیام ویدئویی خود بار دیگر تأکید کرد که روسیه با هدف به بردگی گرفتن اوکراین، جنگ را علیه این کشور به راه انداخته است. او افزود “مردم ایران می‌توانستند کاملا در شرایط متفاوتی زندگی کنند، اگر با شرارتی همچون تجاوز روسیه در یک سمت قرار نگرفته بودند.”

دولت اوکراین مهرماه سال گذشته در واکنش به همکاری نظامی ایران و روسیه و ارسال پهپادهای شاهد، اعتبارنامه سفیر ایران در کی‌یف را لغو کرد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. سمیر قنطار اسدی بایدنی

    چرا زلنسکی تا این حد … تشریف دارد؟

    هنوز نفهمیده است که ایران در اشغال اربابان کره شمالی است.

    کلا از رهبران روسیه، در زمینه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، بیشتر از این انتظاری نیست، کدام فرد عاقلی از کشور همسایه خویش تلی از خاکستر میسازذ، جز یک فرد فاقد اطلاعات سیاسی و اقتصادی.

    اما، زلنسکی باید بیدار شود که ایران اشغالی در زیر عبای تک حزبی کمونیسم اسهالی، در حال تهیه پول (از طریق معدن فروشی و نفت فروشی آزاد شده از تحریم ترامپ و همچنین تهیه ارز ارزان و سپس فروش کالای وارداتی به چند برابر قیمت به مردم بدبخت ایاز طریق ران), و ایران و کره شمالی با همکاری یکدیگر در حال فرستادن گلوله و خمپاره و پهپاد و بمب برای کشتن هرچه بیشتر مردم اوکراین و کمک به فرماندهان خونخوار روسی در به کشتن دادن مردم روسیه در قالب سرباز می باشند