پرونده سرقت از بانک ملی؛ مال‌باختگان تاکنون «حدود ۴۰۰ میلیارد تومان» دریافت کرده‌اند

چهارشنبه, 17ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

ساختمان شعبه دانشگاه تهران بانک ملی که سرقت ۱۶۸ صندوق امانت آن بسیار خبرساز شد

ساختمان شعبه دانشگاه تهران بانک ملی که سرقت ۱۶۸ صندوق امانت آن بسیار خبرساز شد

یک سال پس از خبرساز شدن سرقت از صندوق امانات در یک شعبه بانک ملی در تهران، سخنگوی قوه قضاییه خبر داد که تاکنون مال‌باختگان «حدود ۴۰۰ میلیارد تومان» از دارایی خود را پس گرفته‌اند.

بانک ملی ایران روز ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای سرقت از صندوق‌های امانت شعبه دانشگاه این بانک در تهران در خلال سه روز تعطیلی رسمی را تأیید کرد.

چهار روز بعد، خبرگزاری فارس به نقل از فرمانده انتظامی تهران از دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی خبر داد و نوشت که ۱۳ نفر به اتهام سرقت از بانک دستگیر شدند، «ده نفر از آنها در داخل و سه نفر خارج از کشور».

با این حال مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد، در نشست خبری خود تعداد متهمان در این پرونده را ۲۸ نفر و اتهام آنها را «مشارکت در سرقت حدی و تخریب اموال دولتی و تحصیل مال نامشروع و پولشویی» عنوان کرد.

او همچنین درباره بازگشت سرمایه مال‌باختگان گفت: «حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به نرخ امروز از متهمان مسترد و تحویل شکات (مال‌باختگان) پرونده شده است و حدود ۳۰۰ میلیارد در حال بررسی و بازگرداندن به مال‌باختگان است.»

وب‌سایت خبری «تابناک» سال گذشته در گزارشی نوشت که ارزش اموال سرقت شده از بانک حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده که از دارایی خود شعبه دانشگاه بانک ملی بیشتر است. با این حال این مبلغ تأیید یا رد نشد.

سال گذشته خبرگزاری‌ها در ایران در حالی از بازگردانده شدن «اکثر اموال» مسروقه پس از دستگیری سارقان خبر دادند که پیشتر اعلام شده بود بانک نمی‌تواند از میزان دقیق اموال و اسناد ربوده‌شده اطلاع داشته باشد و تنها صاحبان اموال از این امر آگاهند.

در همین زمینه دبیر کانون بانک‌ها در ایران با اشاره به بیمه نبودن صندوق‌ها گفته بود: «بانک در صورتی می‌تواند خسارات وارد‌شده به این صندوق‌ها را بپردازد که مشتری بتواند ثابت کند چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته‌ است.»

نکته‌ای که در همان زمان در شبکه‌های اجتماعی نظر کاربران را جلب کرد فاصله اندک این شعبه از بانک با یک کلانتری و همین طور نهاد ریاست جمهوری در تهران است که قاعدتا باید بر امنیت این محل می‌افزود.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا/ ف. دو./ ب. ب.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.