کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعدام فعالان اهوازی را محکوم کرد

شنبه, 3ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

shabani-rashedi

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل طی بیانیه ای نگرانی عمیق خود از اعدام دو فعال فرهنگی اهوازی هاشم شعبانی و هادی راشدی را اعلام کرد. کمیساریای عالی، اعدام فعالان فرهنگی عرب را براساس محاکمه های عادلانه ندانسته و آنرا در مخالف با بند ۱۴ کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی معرفی کرده است.

بنا به گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل دو فعال فرهنگی عرب اهوازی به اتهامات غیرقابل دفاع نظیر “محاربه با خدا” و “فساد فی الارض” و “اقدام علیه امنیت ملی” به اعدام محکوم شده بودند. این فعالان فرهنگی در مدت نه ماه اول بازداشت خود از دسترسی به وکیل مدافع محروم بوده و اجازه تماس با خانواده های خود را نداشتند؛ همچنین آنها تحت شکنجه شدید به اعتراف مجبور شده بودند. چندین گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل پیشتر نسبت به احکام اعدام صادره علیه فعالان فرهنگی عرب اعتراض کرده و نسبت به اجرای احکام اعدام آنها هشدار داده بودند.

نیمه دوم سال ۲۰۱۳ شمار اعدام زندانیان سیاسی و فعالان جوامع اتنیکی روندی تصاعدی داشته است. حداقل ۵۰۰ نفر در سال ۲۰۱۳ در ایران اعدام شده اند که ۵۷ مورد در ملاء عام اعدام شده اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با اظهار نگرانی نسبت اعدامهای صورت گرفته در سال میلادی ۲۰۱۴، اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۸۰ تن و به گزارشی ۹۵ تن اعدام شده اند. اکثر این اعدامها مربوط به جرم مواد مخدر بوده که در حقوق بین المللی به عنوان جرم جدی شناخته نشده است. همچنین شماری از اعدام ها به شکل مخفیانه صورت گرفته اند. هفت حالت اعدام نیز در ملاء عام صورت گرفته است.

کمیساریا عالی متاسف است که دولت ایران رویه خود در خصوص اعدام بخش وسیعی از زندانیان را تغییر نداده است. کمیساریا از دولت ایران می خواهد تا هر چه سریعتر اعدامها را متوقف سازد.

در همین راستا و در هفته های آتی، قرار است گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران گزارش خود را در بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر ارائه کند.

http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=14271&LangID=E


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.