طرح تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال؛ جلسه تفهیم اتهام محمدحسین دوتایف در لندن آغاز شد

جمعه, 16ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

جلسه تفهیم اتهام و ادامه روند دادرسی پرونده محمدحسین دوتایف، متهم به انجام جرایم مرتبط با اقدام تروریستی علیه دفتر شبکه ایران‌اینتنرنشنال روز جمعه ۱۶ تیر در اولد بیلی در لندن آغاز شده است.

بر اساس گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال، جلسه رسیدگی به پرونده محمد دوتایف و تفهیم اتهام او روز جمعه در دادگاه شماره ۱۱ دادگاه جنایی بریتانیا آغاز شد.

دوتایف روز ۲۲ بهمن سال گذشته بازداشت شد. از او چندین اطلاعات ضبط شده به دست آمد که این اطلاعات برای شخصی با قصد ارتکاب یا آماده‌سازی یک عمل تروریستی مفید بوده است.

بهمن‌ ماه گذشته، پلیس متروپولیتن لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد یک تبعه اتریشی به نام محمدحسین دوتایف به اتهام تلاش برای انجام جرایم مرتبط با عملیات تروریستی علیه ساختمان ایران‌اینترنشنال، از سوی پلیس ضد تروریسم بریتانیا بازداشت شده است.

چند روز بعد دستگاه قضایی بریتانیا این فرد را به تلاش برای جمع‌آوری اطلاعاتی که برای انجام عملیات تروریستی مفید است متهم کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها ایران‌اینترنشنال و کارکنان آن را تهدید کرده‌اند و این تهدید‌ها در پی پوشش خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر به شکل قابل‌ توجهی افزایش پیدا کرد.

پیشتر و در روز ۱۶ آبان، ایران‌اینترنشنال از تهدید جانی فوری علیه دو روزنامه‌نگار خود در بریتانیا از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داده بود.

این شبکه خبری مستقل فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد کارکنانش از سوی پلیس متروپولیتن از تهدید‌ها علیه خود مطلع شدند.

در بیانیه ایران‌اینترنشنال آمده بود: «‌خبرنگاران ما به صورت ۲۴ ساعته در شبکه‌های اجتماعی مورد آزار قرار می‌گیرند اما این تهدیدها علیه جان روزنامه‌نگاران ایرانی-بریتانیایی شاغل در بریتانیا، تشدید قابل توجه و خطرناک کارزار دولتی را برای ارعاب روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در خارج از کشور نشان می‌دهد.»

در بخش دیگری از بیانیه آمده بود: «این تهدید‌ به مرگ برای شهروندان بریتانیایی در خاک بریتانیا پس از چندین هفته هشدار سپاه پاسداران و حکومت ایران در مورد فعالیت یک رسانه فارسی‌زبان آزاد و بدون سانسور فعال در لندن صورت می‌گیرد.»

افشای این اطلاعات در حالی بود که مقام‌های پلیس بریتانیا جزییات زیادی درباره منشأ تهدیدها علیه خبرنگاران ایران‌اینترنشنال و دفتر این رسانه در لندن ارائه ندادند اما بر اساس جزییات ارائه شده از سوی منبع امنیتی ایران‌اینترنشنال، مسوول این عملیات، روح‌الله بازقندی‌ بوده و گروه زیر نظر او، تیم ترور را برای تهدید جانی کارکنان ایران‌اینترنشنال و خانواده‌هایشان به بریتانیا فرستاده.

کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل پیش از آن اعلام کرده بود موساد، سازمان امنیت داخلی بریتانیا، ام‌آی۵ را درباره تهدید جانی علیه شهروندان ایرانی در بریتانیا به ویژه روزنامه‌نگاران شاغل در ایران‌اینترنشنال آگاه کرده است.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، اطلاعاتی که موساد در اختیار دستگاه‌های امنیتی بریتانیایی گذاشت، جلوی حمله تروریستی جمهوری اسلامی به شهروندان ایرانی در بریتانیا و به ویژه خطر فوری علیه روزنامه‌نگاران ایران‌اینترنشنال را گرفت.

کن مک‌کالم، رییس ام‌آی۵ اعلام کرد جمهوری اسلامی از ماه ژانویه کوشیده دست‌کم ۱۰ شهروند ایرانی را در خاک بریتانیا بکشد یا برباید.

تهدید خبرنگاران ایران‌اینترنشنال بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان از جمله بی‌بی‌سی جهانی، سی‌ان‌ان، دیلی تلگراف و رسانه‌های فارسی‌زبان داشت.

در پی بازتاب گسترده و ادامه واکنش‌های جهانی به افشای عملیات نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی علیه ایران‌اینترنشنال در خاک بریتانیا، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، تهدید کرد که بریتانیا «هزینه اقدامات خود را برای ناامن‌ ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت».

اما این اولین بار نیست که تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه رسانه‌های فارسی‌زبان در بریتانیا مطرح می‌شود.

سه سال پیش و در پی اعتراضات آبان‌ ماه ۱۳۹۸، اتحادیه روزنامه‌نگاران بریتانیا در بیانیه‌ای برای محکومیت تهدید علیه کارکنان شبکه‌ ایران‌اینترنشنال و بخش فارسی بی‌بی‌سی، از حکومت ایران خواست کارزار آزار و اذیت روزنامه‌نگاران ایرانی را متوقف کند.

همان زمان، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خبر از موارد مشابهی داد و اعلام کرد روزنامه‌نگاران ایرانی ساکن در آلمان، فرانسه و جمهوری چک هم مورد آزار و تهدیدهای مشابهی قرار گرفتند.

در همین حال بریتانیا روز گذشته (پنج‌شنبه ۱۵ تیر) ۱۳ مقام و نهاد دیگر جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت رژیم ایران مردم خود را سرکوب می‌کند، در خونریزی‌ها در اوکراین و خاورمیانه مشارکت دارد و در خاک بریتانیا تهدید به کشتن و آدم‌ربایی می‌کند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.