بدیع یونس: حزب‌الله، تجارت آثار هنری و پول‌شویی

دوشنبه, 2ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

برخی از منابع غیرقانونی که حزب‌الله از طریق آن‌ ثروت می‌اندوزد شامل پول‌شویی، تجارت سلاح، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مواد سوخت، صادرات آثار باستانی و جواهرات است

رژه حزب‌الله به‌مناسبت روز قدس، بیروت، ۱۴ آوریل ۲۰۲۳‌ـ ANWAR AMRO / AFP

گفته می‌شود بر اساس ارزیابی گروه ویژه اقدام مالی (FATF)‌، ارزش بازار آثار باستانی و کالاهای هنری در سال ۲۰۲۱‌، به ۱.۶۵ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که روزنامه بریتانیایی گاردین در آوریل گذشته، گزارشی درباره فعالیت‌های مشکوک حزب‌الله منتشر کرد و در آن تاکید کرد که حزب‌الله از تجارت آثار باستانی، کالاهای هنری و الماس به‌عنوان پوششی برای پول‌شویی و مال‌اندوزی استفاده می‌کند.

گزارش می‌افزاید که حزب‌الله این کار را از طریق یک بازرگان لبنانی به‌ نام ناظم احمد انجام می‌دهد. ناظم احمد که در بخش آثار هنری گران‌بها و آثار باستانی کمیاب فعالیت می‌کند، نگارخانه‌ بزرگی پر از آثار ارزشمند هنری و تابلوهای قیمتی دارد که شامل برخی از شاهکارهای هنری پابلو پیکاسو، آنتونی گورملی و اندی وارهول است.

بریتانیا و ایالات متحده آمریکا ناظم احمد را تامین‌کننده مالی حزب‌الله می‌دانند و باور دارند که او تحت پوشش تجارت آثار هنری، معاملات غیرقانونی برای اهداف تروریستی انجام می‌دهد و به سود حزب‌الله پول‌شویی می‌کند.

وزارت خزانه‌داری بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بر‌ اساس «قانون مبارزه با تروریسم»، ناظم احمد که بازرگان شناخته‌شده‌ای در جامعه هنری بریتانیا است به‌دلیل فعالیت‌هایش در کارهای غیرقانونی و پول‌شویی برای حزب‌الله، تحریم شده و سرمایه‌اش در بریتانیا ازجمله نگارخانه‌اش در لندن، توقیف شده است. همچنین وزارت خزانه‌داری بریتانیا به همه هنرمندان و نمایشگاه‌های هنری در بریتانیا دستور داد که از تعامل و دادو‌ستد با شرکت‌ها، نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌‌های ناظم احمد، ازجمله نگار‌خانه‌اش در بیروت که پسرش اداره می‌کند، خودداری کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز ناظم احمد را به ۹ مورد تخلف متهم و او را همراه با سه بازرگان دیگر تحریم کرده است. ازجمله اتهام‌های ناظم احمد این است که او به‌اتفاق شرکایش از سال ۲۰۱۹، یک شبکه پیچیده از نهادهای تجاری در ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کرده‌اند و از طریق آن‌، علاوه بر تجارت در بخش خدمات درجه‌بندی الماس‌، شاهکارهای هنری را نیز از هنرمندان و نمایشگاه‌های هنری خریداری ‌کرده‌اند.

همچنین وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: «ناظم احمد از جانب حزب‌الله موظف شده بود تا دارایی‌های آن را [در آمریکا؟] مدیریت و معاملات بازرگانی‌اش را پیگیری و نهایی کند. او رابطه‌اش را با حزب‌الله مخفی نگه می‌داشت و گمان می‌کرد کسی از آن آگاهی ندارد». وزارت دادگستری آمریکا افزوده است: «ناظم احمد با استفاده از نظام مالی آمریکا، در بخش محصولات هنری و خدمات درجه‌بندی الماس، معامله و دادوستد تجاری به ارزش نزدیک به ۱۶۰ میلیون دلار انجام داده است».

نتیجه‌ای که از داده‌های بالا می‌توان گرفت این است که حزب‌الله تحریم‌هایی را که جامعه بین‌المللی اعمال کرده، دور می‌زند و برای به دست آوردن پول و رفع نیازهای مالی خود، در تبانی با افراد خلاف‌کار و مافیای مالی، مشغول فعالیت‌های اقتصادی و تجاری غیرقانونی است. حزب‌الله از تاجرانی مانند ناظم احمد کمک‌های اقتصادی و مالی دریافت می‌کند و در مقابل، آن‌ها را زیر پوشش سیاسی و امنیتی خود قرار می‌دهد.

به همین دلیل است که هم‌اکنون ناظم احمد به‌راحتی در لبنان زندگی می‌کند و باوجودی که سرمایه‌هایش در خارج توقیف شده است، نه‌تنها هیچ‌گونه اقدامی علیه او در لبنان صورت نمی‌گیرد، بلکه آزادانه به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خود ادامه می‌دهد. او از ساختمان بزرگ و باشکوهی که در مرکز شهر بیروت احداث کرده است و همچنین از رستوران‌ها و هتل‌های لوکسی که در بیروت و سایر شهرهای لبنان دارد، سود فراوانی به دست می‌آورد، بدون این‌که به خزانه دولت لبنان مالیات بپردازد. ناظم احمد از پشتیبانی سیاسی و امنیتی حز‌ب‌الله برخوردار است، بنابراین دولت لبنان او را بازجویی یا بازداشت نمی‌کند.

البته ناظم احمد نیز از حزب‌الله و از رهبر آن سخاوتمندانه حمایت مالی می‌کند، چنانچه بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی (NOW LEBANON)‌، او یک قطعه الماس بزرگ به حسن نصرالله اهدا کرده است.

گرچه حزب‌الله همیشه ادعا می‌کند که نیازهای مالی خود را افزون بر کمک‌های ایران، از بخشش‌های داوطلبانه افراد خیر و نهادهای خیریه و از درآمد سرمایه‌گذاری‌های حزب تامین می‌کند، اما گزارش‌های فراوانی وجود دارد مبنی بر این‌که حزب‌الله غیر از موارد یادشده، از منابع غیرقانونی دیگر نیز ثروت‌های هنگفتی به دست می‌آورد. برخی از این منابع غیرقانونی شامل تجارت اسلحه، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مواد سوخت، صادرات آثار باستانی، جواهر و زیورآلات است که به‌دلیل تسلط حزب‌الله بر بیشتر مرزهای رسمی و بندرهای تجاری لبنان، به‌آسانی صورت می‌گیرد.

منبع مالی غیرقانونی دیگر حزب‌الله پول‌شویی است. حزب‌الله با استفاده از نظام نقدینگی، زمین، املاک، آثار باستانی و تابلوهای هنری می‌خرد و در تبانی با تاجرانی مانند ناظم احمد، به شستن و سفید کردن پول‌های غیرقانونی می‌پردازد و از پرداخت مالیات فرار می‌کند. این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی، پول‌شویی در نظام مالی لبنان بسیار آسان است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.