روز پرستار در ایران؛ با وجود کمبود شدید پرستار، هزاران پرستار دوران کرونا بیکارند

یکشنبه, 28ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

محمد میرزابیگی، رییس سازمان نظام پرستاری ایران، اعلام کرد که با وجود کمبود شدید پرستار در ایران، ۶ هزار پرستاری که در دوران کرونا قول استخدام به آن‌ها داده شده بود، بیکارند. این در حالی است که ابراهیم رئیسی وعده‌های محقق‌نشده دولت درباره پرستاران را بار دیگر تکرار کرد.

میرزابیگی روز یکشنبه ۲۸ آبان در همایش روز پرستار که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، در این زمینه افزود که برآورد می‌شود بیمارستان‌های ایران حداقل با کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار مواجه باشند.

در حالی که در روزهای اخیر اعتراضات پرستاران در سراسر کشور ادامه داشته، او افزود که طی سال‌های گذشته، حدود ۱۰ قانون، از جمله تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای پرستاران تصویب شده اما هنوز آنها به درستی اجرا نمی‌شود.

این مقام صنفی هشدار داد: «آنچه که امروز به عنوان قانون تعرفه‌گذاری خدمان پرستاری اجرا می‌شود نه تنها قانون نیست که حتی علیه آن است.» 

میرزابیگی تاکید کرد: «هر آنچه به عنوان کارانه یا تعرفه داده می‌شود هیچ مبنای قانونی ندارد و ما قبول نداریم.»

پیشتر گزارش‌ها حاکی بود که برای هر ساعت اضافه کار، پرستاران بین ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان دریافت می‌کنند و انتقادات بسیار به این مبالغ کم، تا امروز هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

همچنین خبرگزاری مهر در گزارشی ضمن اشاره به حقوق پایین پرستاران و کمبود نیرو در کادر درمان، نوشت مبلغی که بابت اضافه کار اجباری پرستاران پرداخت می‌شود به قدری ناچیز است که می‌توانند با شش ساعت اضافه‌کاری تنها یک قوطی کنسرو ماهی بخرند.

همزمان روز یکشنبه ابراهیم رئیسی در یک سفر به شهرستان شهریار بار دیگر وعده داد: «حتما به خواسته‌های پرستاران به ویژه نظام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری توجه می‌شود.»

او بدون آن که وعده استخدام پرستاران دوران کرونا را بدهد، از آنان خواست که «میدان را خالی» نکنند.

روز شنبه و در آستانه روز پرستار در ایران، گروه‌های مختلفی از پرستاران معترض بار دیگر در چندین شهر، از جمله تهران، یزد، کرمانشاه، اسلام‌آباد و اراک تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند. 

در ماه‌های اخیر، پرستاران در سراسر ایران بارها تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی چون «پرستار داد بزن، حقت رو فریاد بزن» و «تعرفه‌ها ریالیه هزینه‌ها دلاریه» سر داده‌اند.

هفته گذشته، محمد شریفی مقدم، دبیر‌کل خانه پرستار، با اشاره به اینکه «بیش از ۹۰ درصد پرستاران از کارشان ناراضی‌اند» گفت: «کمبود پرستار به‌اندازه‌ای جدی است که به دلیل آن بیماران جان خود را از دست می‌دهند. اگر بیماران و مراجعان چیزی نمی‌گویند یا آگاه نیستند یا مظلوم‌اند و کمبودها را می‌پذیرند.»

همچنین خبرگزاری ایلنا پیش از این گزارش داده بود یک پرستار اعلام کرده بابت ۱۴۷ ساعت اضافه کار در اسفند ماه ۱۴۰۱، به تازگی مبلغ دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حسابش واریز شده است.

بر اساس این گزارش، از اضافه کار دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی او، حدود ۲۴۰ هزار تومان مالیات کسر شده و فقط دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب او ریخته‌اند. 

به گفته فعالان صنفی پرستاری، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های معترضان تغییر «مناسبات اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با بازبینی و تدوین مجدد آیین‌نامه‌ آن» است.

بر اساس شاخص‌های نظام سلامت، یا باید به ازای هر هزار شهروند سه نیروی پرستار در کادر درمانی کشور وجود داشته باشد یا برای هر تخت بیمارستانی دو پرستار فعال جذب شوند.

گزارش‌ها حاکی است که اکنون این آمار در ایران «نصف» شرایط حداقلی سلامت است.

در چنین شرایطی، بارها مقام‌های صنفی در ایران نسبت به مهاجرت پرستاران به خارج از کشور هشدار داده‌اند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.