سازمان ماده ۱۸: یک تبعه ارمنستان از چهار ماه پیش در بازداشت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است

جمعه, 1ام دی, 1402
اندازه قلم متن

رادیوفردا

هاکوپ گوچومیان، تبعه ارمنستان که همراه همسر و دو فرزند هفت و ۱۰ ساله خود به ایران سفر کرده بود، از اواخر مرداد امسال در بازداشت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است.

سازمان مردم‌نهاد و غیرانتفاعی «ماده ۱۸» مستقر در لندن که در زمینه ترویج آزادی دینی و حقوق مسیحیان فعالیت می‌کند، روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر نوشت که آقای گوچومیان و همسرش الیسا شاهرودیان، شهروند ایرانی و مسیحی، ۲۴ مرداد امسال در یک مهمانی در شهر پردیس در شمال شرقی تهران بازداشت شدند.

رسانه حقوق بشری «هه‌نگاو» نیز گزارش داده که این بازداشت «بدون مجوز» و با حضور ۱۵ مأمور وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

بر اساس گزارش ماده ۱۸، این زوج مسیحی «چند هفته در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین» و «تحت شکنجه‌های روانی شدید و بازجویی متوالی» بودند.

خانم شاهرودیان ۲۷ مهرماه با قرار وثیقه «دو میلیارد تومانی» از زندان آزاد شد اما همسر او همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

دلیل بازداشت هاکوپ گوچومیان «فعالیت غیرقانونی مسیحی» عنوان شده است.

کمیسیون امور آزادی‌های مذهبی بین‌المللی آمریکا در آستانهٔ سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی، از تشدید فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران و بازداشت رهبران آن‌ها ابراز نگرانی کرده بود.

در این بیانیه اعلام شد که اعتراضات در ایران به انبوهی از موارد نقض آزادی مذهبی از سوی جمهوری اسلامی منجر شده و حکومت ایران در واکنش به این اعتراضات، جوامع اقلیت ازجمله بهائیان، مسیحیان و اهل سنت را هدف قرار داده است.

این کمیسیون اردیبهشت‌ماه امسال نیز در گزارش سالانه خود از وضعیت کشورهای جهان در رابطه با آزادی باورهای دینی و مذهبی، جمهوری اسلامی ایران را در شمار کشورهایی معرفی کرد که کارنامه آن موجب نگرانی ویژه است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.