نهمین دور از اعتراضات سراسری معلولان در چندین شهر ایران برگزار شد

سه شنبه, 26ام دی, 1402
اندازه قلم متن

تجمع افراد دارای معلولیت. در جلوی عکس یک خانم با مقنعه طوسی و عینک آفتابی ایستاده. جلوی صف عمدتاً معلولان جسمی و حرکتی هستند. در پس‌زمینه، چندین درخت و آسمان آبی دیده می‌شود.

رادیو زمانه

افراد دارای معلولیت در شهرهای شوش، ساری، کرمان، چابهار، تهران، مشهد، کرمانشاه و قم تجمع کردند.

شهرهای مختلف ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد نهمین دور از تجمع‌های اعتراضی معلولان بودند. موضوع اصلی اعتراضات معلولان اجرا نشدن ماده‌ی ۲۷ قانون حمایت از معلولان بوده است. بر اساس این ماده‌ی قانونی، دولت باید به میزان حداقل دستمزد سالانه وزارت کار به معلولان مستمری بدهد.

روز دوشنبه ۱۸ دی، جمعی از ناشنوایان شهر شوش در اعتراض به بیکاری، نداشتن مسکن و بی‌توجهی مسئولان به مطالبات آن‌ها مقابل اداره‌ی بهزیستی شهرستان شوش جمع شدند.

چهارشنبه ۲۰ دی، تجمعی مقابل اداره‌ی بهزیستی و استانداری مازندران برگزار شد.

در همان روز، تحصنی یک‌نفره مقابل اداره‌ی بهزیستی کرمان برگزار شد. روز یکشنبه ۲۴ دی نیز تجمعی یک‌نفره مقابل بهزیستی چابهار برگزار شد.

تجمع‌های روزهای بعد در شهرهای دیگر با تنش بیشتری همراه بود. روز پنجشنبه ۲۱ دی، مأموران نیروی انتظامی از برگزاری تجمع ناشنوایان در شیراز جلوگیری کردند و یکی از برگزارکنندگان تجمع را برای «توضیحات» به کلانتری فراخواندند.

علاوه بر شیراز، در شهرهای کرمانشاه، قم، ساری، کرمان، شوش و مشهد نیز تجمعاتی برگزار شد.

در مشهد، جمع زیادی از ناشنوایان، نابینایان و معلولان جسمی و حرکتی مقابل استانداری خراسان رضوی جمع شدند.

روز شنبه ۲۳ دی، گروهی از معلولان خطاب به رسانه‌ها برای پوشش تجمع اعتراضی بزرگ معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه در میدان بهارستان تهران، فراخوانی صادر کردند.

 کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تجمع اعتراضی معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه روز یکشنبه برگزار شد. شمار زیادی از ناشنوایان، نابینایان و معلولان جسمی و حرکتی در این تجمع شرکت کردند.

به گزارش کمپین معلولان، این تجمع با مداخله‌ی نیروی انتظامی به تنش کشیده شد. بنابر این گزارش، نیروهای پلیس معلولان را در پارک بهارستان محاصره کرده و به آن‌ها اجازه‌ی خروج نمی‌دادند. ماموران از الفاظ رکیک، توهین، تهدید و ضرب و شتم یکی از معلولان برای جلوگیری از ادامه تجمع استفاده کردند.

پلیس همچنین با خشونت بلندگوی دستی یکی از معلولان جسمی و حرکتی را ربود و باعث آسیب جزئی به دست دو معلول شد.

از جمله شعارهای معلولان در این روز «حسین حسین شعارتون، معلول‌ستیزی کارتون» بود.

روزنامه‌ی «پیام ما» به نقل از بهروز مروتی می‌نویسد:

این برخورد بی‌سابقه بود و اولین‌باری بود که این تجمع به درگیری و تنش کشیده می‌‌شد. از حدود ساعت ۱۰ صبح، وقتی به پارک مقابل سازمان رسیدیم، ماشین‌های نیروی انتظامی مسیر ورودی را بسته بودند و وقتی علت را جویا شدیم، با خشونت پلاکارد‌های ما را پاره کردند و میکروفون را از ما گرفتند و دو نفر در این درگیری آسیب دیدند.

 کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

موتورسواران حریم معلولان را رعایت نمی‌کنند

یکی از مشکلات رایج افراد دارای معلولیت که در گزارش‌های هفته‌ی گذشته به چشم می‌خورد این است که رانندگان وسایل نقلیه، به‌ویژه موتورسواران، با ورود به پیاده‌روها، توقف در محل ویژه‌ی معلولان یا خطوط مخصوص نابینایان و پایین‌نیاوردن سرعت خود مقابل افراد دارای معلولیت، حریم و امنیت آن‌ها را زیر پا می‌گذارند.

رامک حیدری، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیستروفی، از تجربه خود در مواجهه با رانندگانی که حقوق معلولان را رعایت نمی‌کنند، به «ایسکانیوز» می‌گوید: 

با وجود اینکه بارها درباره نحوه برخورد با افراد دارای معلولیت فرهنگ‌سازی‌ شده است اما همچنان افرادی وجود دارند که برخوردهای اشتباهی دارند. بیشترین مشکل افراد دارای معلولیت به ویژه گروهی که از ویلچیر استفاده می‌کنند، در رابطه با خودروها و موتورسیکلت‌ها است.

حیدری می‌افزاید:

هنوز برخی رانندگان نمی‌دانند که در مواجهه با فرد دارای معلولیت سرعت خود را کاهش دهند یا موتورسیکلت‌ها وارد حریم پیاده‌رو می‌شوند. پارک‌کردن در محل مخصوص معلولان هم از جمله مواردی است که بسیار شاهد آن هستیم.

علی همت محمود نژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان نیز با بیان اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی در رابطه با افراد دارای معلولیت به خوبی اجرا نمی‌شود، می‌گوید:

قانونی به نام قانون ایمنی عصای سپید داریم که عنوان می‌کند اگر فرد نابینایی بخواهد از عرض خیابان عبور کند، عصای سپید این فرد در حکم چراغ قرمز است و باید خودروها برای عبور این شخص توقف کنند. طبق این قانون اگر خودرویی در تهران و سایر کلان‌شهرها نظیر شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان از مقابل عصای سپید عبور کند ۱۰۰ هزار تومان، در سایر مراکز استان‌ها ۸۰ هزار تومان و در شهرهای کوچک ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود، اما سوال اساسی این است که آیا تاکنون قبض جریمه برای این مسئله صادر شده است؟


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.