رسانه وابسته به سپاه: حامدی و محمدی پس از یک هفته به زندان برگردانده می‌شوند

سه شنبه, 26ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از «یک منبع آگاه» نوشت آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی برای «اقدامات درمانی» و به مدت «یک هفته» است.

فارس اضافه کرد این دو روزنامه‌نگار با پایان مرخصی به زندان بازگردانده خواهند شد.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، هر کدام با تودیع وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی و پس از حدود ۱۶ ماه، روز یک‌شنبه ۲۴ دی موقتا از زندان اوین آزاد شدند.

یک روز پس از آزادی آنان، قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد به دلیل «انتشار تصاویری از کشف حجاب آن‌ها پس از آزادی از زندان» پرونده جدیدی برایشان باز کرده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۵ دی با اعلام خبر تشکیل پرونده تازه برای حامدی و محمدی نوشت: «روز گذشته پس از آزادی موقت دو متهم امنیتی زن، تصاویری از کشف حجاب این افراد در فضای مجازی منتشر شد. در پی این اقدام ضمن اعلام جرم، پرونده جدیدی برای این متهمان در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.»

الهه محمدی در دادگاه بدوی به ۱۲ سال حبس که شش سال از آن قابل اجراست و نیلوفر حامدی به ۱۳ سال حبس که هفت سال از آن قابل اجراست، محکوم شده‌اند. رای دادگاه تجدید نظر درباره آنان هنوز صادر نشده است.

نیلوفر حامدی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به دلیل گزارشگری درباره وضعیت مهسا ژینا امینی از بیمارستان، به وسیله نیروهای حکومتی در خانه خود بازداشت شد.

یک هفته بعد الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن به دلیل انتشار گزارش‌هایی از مراسم خاک‌سپاری مهسا امینی در شهر سقز بازداشت شد.

به این ترتیب این دو روزنامه‌نگار به دلیل اطلاع‌رسانی درباره درگذشت و تشییع مهسا ژینا امینی تحت فشار و هدف اتهام‌‌زنی نهادهای امنیتی قرار گرفتند.

این دو روزنامه‌نگار مدتی بعد به وسیله قاضی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به حبس و محرومیت از فعالیت در رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شدند.

بر اساس حکم صادره، حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل هفت سال، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» به تحمل پنج سال و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک‌سال زندان محکوم شد که هفت سال از این حکم اجرا خواهد بود.

محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن نیز به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل شش سال، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» به تحمل پنج سال و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک‌سال حبس محکوم شده که شش سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود.

این دو خبرنگار به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شده‌اند.

آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی از زندان اوین با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج کشور مواجه شد.

کریستف دلور، دبیر‌کل سازمان گزارشگران بدون مرز آزادی موقت این دو روزنامه‌نگار را خبری «خوشحال‌کننده‌» خواند و ضمن استقبال از آن‌ها نوشت که این سازمان به مبارزه برای خبرنگارانی که هنوز در ایران در بازداشت به‌سر می‌برند، ادامه خواهد داد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتقاد از وثیقه سنگین تعیین شده برای این دو خبرنگار اعلام کرد «آزادی موقت» آن‌ها را به فال نیک می‌گیرد، امیدوار است در دادگاه تجدید نظر حکم آن‌ها بشکند و آزادی موقت آنان به آزادی دائم تبدیل شود.

این انجمن ابراز امیدواری کرد روند آزادی به دیگر روزنامه‌نگاران زندانی نیز تسری پیدا کند و تمام خبرنگاران آزاد شوند.

پدر مهسا ژینا امینی در پیامی آزادی حامدی و محمدی را تبریک گفت و خطاب به آن‌ها نوشت: «خبر آزادی شما بزرگواران بعد از ۴۰۰ روز تحمل زندان همه ما را خوشحال کرد و کاممان را شیرین گردانید.»

در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه نوبل صلح این پیام منتشر شد: «شکوه و اقتدار جنبش “زن، زندگی، آزادی” با حضور زنان مقاوم و ایستاده بر سر عهد و پیمان – چه در زندان و چه در خیابان … در تک‌تک لحظه‌های اسارت، صلابت مقاومت، حبس در سلول‌های تنگ و نکبت، شکنجه‌ها و نقشه‌های شوم و پر‌نیرنگ نیروهای مدعی امنیت، نفس کشیدن در بیکران آسمان قرچک، تماشای تپه‌های پر راز و درد اوین با قلب پر از حسرت، فقط یک تصویر بود … “زن، زندگی، آزادی”.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.