تیغ نظارت استصوابی بر پیکر چهره‌های امنیتی؛ کیهان از رد صلاحیت طائب خبر داد

چهارشنبه, 11ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

روزنامه کیهان خبر داد برخی دیگر از چهره‌های برجسته امنیتی حکومت ایران مانند حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات و «حجت‌الاسلام طائب» برای انتخابات مجلس خبرگان رد صلاحیت شدند. چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی قربانیان تازه شورای نگهبان در جریان رد صلاحیت‌ها هستند.

این روزنامه مشخص نکرد منظور از «حجت الاسلام طائب»، حسین طائب، رییس پیشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است یا برادر او، مهدی طائب، رییس قرارگاه عمار اما سایت مشرق، نزدیک به نهادهای امنیتی و اصولگرایان تندرو، ثبت‌‌نام حسین طائب برای انتخابات مجلس خبرگان را تکذیب کرد و در خبری با انتشار عکس او نوشت: «یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق اعلام کرد آقای طائب در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام نکرده است.»

کیهان، رسانه تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۱ بهمن در ستون «کیهان و خوانندگان» خود نوشت رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان تنها مختص به حسن روحانی، رییس پیشین دولت جمهوری اسلامی نبوده است.

به گفته این روزنامه، شورای نگهبان حتی افراد منتسب به جریان اصولگرا مانند مصلحی، طائب و مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز را رد صلاحیت کرده است.

پورمحمدی از سال ۱۳۷۰ و به مدت بیش از یک دهه معاون اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات بود و پس از آن در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان رییس دفتر گروه سیاسی-اجتماعی دفتر علی خامنه‌ای منصوب شد.

او مدتی نیز به‌عنوان وزیر کشور، وزیر دادگستری و رییس سازمان بازرسی کل کشور فعالیت کرد.

نام مصطفی پورمحمدی با «هیات مرگ» و اعدام‌ هزاران تن از زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ گره خورده است.

کیهان به رد صلاحیت کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس و از رهبران جبهه پایداری در دوره قبلی انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرد و نوشت این افراد «همگی به نظر شورای نگهبان احترام گذاشتند».

این روزنامه با انتقاد از واکنش حسن روحانی به رد صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان، رییس پیشین دولت جمهوری اسلامی را به جنجال و زیر سوال بردن «ساختارهای قانونی کشور» متهم کرد.

روحانی روز چهارم بهمن با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود از فقهای شورای نگهبان خواست تا دلایل رد صلاحیتش را صراحتا اعلام کنند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «آنان که با انگیزه‌های سیاسی دست به رد صلاحیت اینجانب زده و هزاران نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی را نیز به دلایل عمدتا سیاسی رد صلاحیت کردند، نه مالک انقلاب و کشورند و نه صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از خدمتگزاران صدیق و دلسوز کشور را دارند.»

روحانی خود از چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. او به مدت ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این شورا، پنج دوره نماینده مجلس و سه دوره نماینده مجلس خبرگان رهبری بود.

وب‌سایت خبری مشرق، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، روز ۱۱ بهمن برخی گزارش‌ها را در مورد رد صلاحیت حسین طائب تکذیب کرد.

مشرق به نقل از یک منبع آگاه نوشت حسین طائب برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌‌نام نکرده است.

روزنامه هم‌میهن گزارش داد فرد رد صلاحیت شده، مهدی طائب، رییس قرارگاه عمار بوده است.

‌هم‌زمان با این موضع‌گیری‌ها، محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی به رد صلاحیت روحانی اشاره و تاکید کرد او نمی‌تواند همانند هاشمی رفسنجانی در جامعه تاثیرگذار باشد: «نقش آقای هاشمی به تنهایی اجرا نشد و آقای روحانی اگر می‌خواهد نقشی مانند آقای هاشمی ایفا کند، باید بتواند بقیه را با خودش همراه کند.»

محسن هاشمی از چهره‌هایی مانند علی‌اکبر ناطق نوری، محمد خاتمی، سید حسن خمینی، عبدالله نوری و اسحاق جهانگیری به عنوان افراد «با کاریزمای رده بالا» نام برد و از آن‌ها خواست «به میدان بیایند و به سازمان‌دهی حرکتی جدی بپردازند».

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قرار است روز ۱۱ اسفند برگزار شود.

در سال‌های اخیر و به دنبال مشکلات شدید اقتصادی، سرکوب گسترده منتقدان و نظارت استصوابی شورای نگهبان، مشارکت مردم ایران در انتخابات کاهشی چشمگیر یافته که این موضوع به بحران مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی دامن زده است.

زده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.