خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند

شنبه, 14ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

روز شنبه ۱۴ بهمن تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ در اعتراض به سفر ندا الناشف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به ایران، در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند. نیروهای انتظامی و امنیتی پس از شکل‌گیری این تجمع حاضران را با تهدید متفرق کردند.

صفحه اینستاگرام انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ با انتشار تصاویری از این تجمع خبر داد نیروی انتظامی و پلیس با موتور و ماشین به تعداد زیاد در محل حضور داشتند و با تهدید، جمع خانواده‌‌ها را متفرق کردند.

بر اساس این گزارش، برخورد نیروهای امنیتی اهانت‌آمیز و شدید بوده و آماده هر گونه برخورد و عکس‌العمل خشن‌تر بوده‌اند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصاویری از چهار پلاکارد اعتراضی، روایت یکی از «مادران پرواز» را که در این تجمع حاضر شده بود، منتشر کرد.

این مادر دادخواه با بیان اینکه مقابل دفتر سازمان ملل تنها توانسته یکی از پلاکاردها را نشان دهد، گفت: «خیلی تحت فشار بودیم و نمی‌گذاشتند نوشته‌ای نشان بدهیم یا فیلم بگیریم. شرایط اصلا خوب نبود و مرتب با آن‌ها درگیری لفظی و کمی هم فیزیکی داشتیم. جایی یک پلیس جوان به یکی از پدران که خیلی عصبانی بود دست‌درازی کرد که من هم به او تهاجم کردم و گفتم جرات داری به خانواده‌ها دست بزن.»

در ادامه این روایت آمده است که یکی از مادران دادخواه در پاسخ به ماموران امنیتی که به خانواده‌های دادخواه گفته‌اند تجمعشان غیر قانونی است و باید به خانه‌هایشان بروند، گفته است: «خانه ما ایران است و ما حقوق شهروندی خودمان را می‌خواهیم.»

روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن، جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای به سفر ناشف به ایران واکنش نشان دادند.

در این بیانیه خطاب به این مقام سازمان ملل آمده است: «وقتی برای رضایت مسوولان جمهوری اسلامی روسری بر سر می‌گذارید، یادتان باشد ده‌ها زن در مبارزه با حجاب اجباری کشته شدند و ده‌ها مرد که به همراهی از زنان ایران برخاسته بودند، در چنگ جمهوری اسلامی جان خود را از دست دادند.»

این بیانیه از ناشف خواست در سفر به ایران با خانواده‌های اعدام‌شدگان و آسیب‌دیدگان در اعتراضات دیدار کند.

امضا کنندگان این بیانیه در پایان خطاب به معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشتند: «ما می‌دانیم شما را به دیدار آسیب‌دیدگان نخواهند برد و شما به ابزاری برای مشروعیت دادن به یک حکومت جنایتکار مبدل خواهید شد. در وقت عکس یادگاری گرفتن با مقام‌های جمهوری اسلامی به یاد داشته باشید ما مردم ایران مماشات‌کنندگان با مافیای جمهوری اسلامی را نه می‌بخشیم نه فراموش می‌کنیم.»

روز شنبه هفتم بهمن گزارش‌هایی درباره سفر معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ بهمن به ایران منتشر شد.

گفته شد او برای بررسی موضوعات حقوق بشری در زمینه اعدام و حقوق زنان به تهران سفر می‌کند.

به دنیال انتشار این خبر، نهادهای حقوق بشری با انتشار نامه‌ها و بیانیه‌های مختلف، ضمن ابراز نگرانی از انجام این سفر، خواهان لغو یا تعویق آن شدند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۳ بهمن در پاسخ به ایران‌اینترنشنال درباره نگرانی‌ها از این سفر به ایران نوشت که تعامل مستقیم در سطح بالا با مقامات و نهادهای دولتی ایران و بسیاری از کشورها ابزار بسیار مهمی برای دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد است.

در پاسخ دفتر حقوق بشر سازمان ملل آمده است: «هدف از این دیدار خاص، بحث درباره مسایل مهم حقوق بشری از جمله مجازات اعدام، حقوق زنان و تعهدات ایران بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر به عنوان کشور عضو تعدادی از معاهدات، با تکیه بر تعهدات و گزارش‌های قبلی دفتر ما است.»

بر این اساس، انجام ماموریت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل مستلزم دیدار و گفت‌وگو با همکاران دولت‌ها، از جمله مقام‌های قضایی و شرکای سازمان ملل است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: «این دیدار در ابتدا برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود که به دلیل برخی عوامل از جمله همه‌گیری کرونا و دیگر محدودیت‌ها در هر دو طرف به تعویق افتاد.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.