ابتلای سالانه «۱۵۰هزار نفر» به سرطان در ایران

یکشنبه, 15ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

این آمار در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت آذرماه امسال اعلام کرده بودند سالانه «تقریباً ۸۵ تا ۹۰ هزار» نفر به سرطان مبتلا می‌شوند

این آمار در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت آذرماه امسال اعلام کرده بودند سالانه «تقریباً ۸۵ تا ۹۰ هزار» نفر به سرطان مبتلا می‌شوند

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی می‌گوید سالانه «۱۵۰ هزار نفر» در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند.

لیلا مؤدب‌پور، رئیس ادارهٔ سرطان وزارت بهداشت، روز یکشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، همزمان با روز جهانی سرطان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم گفت: «سرطان در همه جای جهان رو به رشد است و در کشور ما نیز همین روند رو به‌ رشد وجود دارد.»

خانم مؤدب‌پور اعلام کرد که شایع‌ترین سرطان در ایران «سرطان پستان است و سرطان‌های رودهٔ بزرگ، معده، ریه و پروستات در رتبه‌های بعدی قرار دارند».

از آمارهای «غیردقیق» سرطان در ایران تا احتمال افزایش ۹۸ درصدی

او در ادامه گفت سرطان‌های پستان و رودهٔ بزرگ «قابلیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام را دارند»، به همین دلیل «برنامهٔ غربالگری این دو سرطان در مراکز بهداشتی کشور به صورت رایگان در حال اجراست.»

این در حالی است که مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیرِ وزارت بهداشت آذرماه امسال گفت سالانه «تقریباً ۸۵ تا ۹۰ هزار مورد جدید سرطان» و ۲۰ هزار مرگ ناشی از آن در ایران اتفاق می‌افتد.

تا چند سال پیش مسئولان وزارت بهداشت می‌گفتند سالانه ۱۳۵ هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند و سرطان را، پس از بیماری‌های قلبی عروقی، دومین عامل مرگ ایرانیان معرفی می‌کردند.

سازمان جهانی بهداشت چند روز پیش هشدار داد که تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۳۵ میلیون مورد خواهد رسید.

بر اساس بیانیهٔ ادارهٔ ویژهٔ سرطان در این سازمان در روزپنج‌شنبه، ۱۲ بهمن، این آمار به معنای افزایش ۷۷ درصدی در مقایسه با آمار ابتلا به سرطان در سال ۲۰۲۲ است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.