درگذشت الکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین مخالف پوتین، در زندان؛ دستیار ناوالنی: او را کشته‌اند

جمعه, 27ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

الکسی ناوالنی، چهره برجسته اپوزیسیون روسیه و سرشناس‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین

سرویس زندان‌های روسیه اعلام کرد الکسی ناوالنی، چهره برجسته اپوزیسیون این کشور و سرشناس‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین، روز جمعه در پی از دست دادن هوشیاری در زندان جان خود را از دست داده است.

ناوالنی ۴۷ ساله بیش از یک دهه پیش با به تمسخر گرفتن ولادیمیر پوتین و نخبگان سیاسی روسیه و پوشش گسترده اتهامات مربوط به فساد و زورگویی‌های آنان در این کشور به شهرت رسید.

سرویس زندان‌های فدرال منطقه خودمختار یامالو-ننتس در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای ناوالنی پس از پیاده‌روی در زندان خارپ، واقع در ۱۹۰۰ کیلومتری شمال شرق مسکو، «احساس ناخوشی» کرد و بلافاصله از هوش رفت.

بنا بر این بیانیه، کادر درمانی زندان بلافاصله در محل حاضر شدند و با یک تیم فوریت‌های پزشکی تماس گرفته شد و تمام اقدامات لازم برای احیا انجام شد که نتیجه مثبتی در بر نداشت و پزشکان مرگ ناوالنی را اعلام کردند.

این بیانیه می‌افزاید که دلایل مرگ الکسی ناوالنی در دست بررسی است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرد ولادیمیر پوتین از خبر مرگ سرشناس‌ترین مخالف خود اطلاع یافته است.

لئونید ولکوف، دستیار ناوالنی، با انتشار پستی در رسانه‌های اجتماعی گفت: «مقامات روسیه اعترافاتی منتشر کرده‌اند مبنی بر این که الکسی ناوالنی را در زندان کشته‌اند.» او افزود هنوز راهی برای تایید یا اثبات صحت این موضوع در دسترس نیست.

دمیتری موراتوف، شهروند روسیه‌ای برنده جایزه صلح نوبل، به خبرگزاری رویترز گفت مرگ ناوالنی در زندان «قتل» است و رفتارهای خشن منجر به مرگ او شده است.

ناوالنی در تابستان سال ۱۳۹۹ در سیبری هدف سوءقصد با گاز عامل اعصاب قرار گرفت. کاخ کرملین در آن زمان تلاش برای کشتن او را تکذیب کرد و بر خلاف مدارک موجود مدعی شد هیچ مدرکی دال بر مسموم کردن این مخالف پوتین با استفاده از گاز عامل اعصاب وجود ندارد.

ناوالنی به دنبال این سوءقصد و برای درمان به آلمان منتقل شد اما در سال ۱۴۰۰ پس از اتمام مراحل درمان به صورت داوطلبانه به روسیه بازگشت و زندانی شد.

 

 
 
 

 

 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.