ایلیا جزایری: دربارهٔ «مقاومت اسلامی عراق» و ارتباط آن با سپاه پاسداران چه می‌دانیم؟

سه شنبه, 1ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

ایلیا جزایری

عکسی از تشییع‌جنازهٔ ابوباقر الساعدی، از فرماندهان «کتائب حزب‌الله عراق»، که در حملهٔ تلافی‌جویانهٔ آمریکا کشته شد

عکسی از تشییع‌جنازهٔ ابوباقر الساعدی، از فرماندهان «کتائب حزب‌الله عراق»، که در حملهٔ تلافی‌جویانهٔ آمریکا کشته شد

عنوانِ «مقاومت اسلامی عراق» که نخستین بار ۲۶ مهر امسال در یک کانال تلگرامی ظاهر شد، به یک گروه خاص اشاره نمی‌کند، بلکه نامی است برای نشان دادن اتحاد گروه‌های مسلح و شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران و تأکید بر نقش‌شان در تنش‌های مرتبط با بحران غزه.

اقداماتی که با نام «مقاومت اسلامی عراق» صورت می‌گیرد، حملاتی فرامرزی است که مواضع نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را، به‌دلیل حمایت ایالات متحده از اسرائیل در جنگ با حماس، هدف قرار می‌دهد.

آمریکا و اتحادیهٔ اروپا گروه افراطی حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

۲۵ مهر ماه، پایگاه هوایی الحریر در اقلیم کردستان عراق که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند، هدف حملهٔ پهپادی قرار گرفت. این نخستین حمله‌ای بود که «مقاومت اسلامی عراق» مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

پس از آن، بیش از ۱۵۰ حملهٔ پهپادی و راکتی با نام «مقاومت اسلامی عراق»، علیه پایگاه‌‌های آمریکایی در عراق و سوریه صورت گرفت.

«مقاومت اسلامی عراق» همچنین مسئولیت حملهٔ هشتم بهمن به پایگاه نیروهای آمریکایی در شمال شرق اردن (برج ۲۲) را نیز بر عهده گرفت؛ حمله‌ای که در آن سه سرباز آمریکایی کشته و دست‌کم ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

براساس برخی گزارش‌ها، گروه «کتائب حزب‌الله عراق» نقش مهمی در حملهٔ پهپادی به پایگاه برج ۲۲ داشت
براساس برخی گزارش‌ها، گروه «کتائب حزب‌الله عراق» نقش مهمی در حملهٔ پهپادی به پایگاه برج ۲۲ داشت

پس از این حمله، آمریکا جدی‌ترین واکنش به حملات گروه‌های نیابتی ایران از شروع جنگ غزه را با بمباران برخی مواضع این گروه‌ها آغاز کرد؛ حملاتی که تلفات جانی هم برجای گذاشت.

هدف از نام‌گذاری

به‌کارگیری عنوانِ «مقاومت اسلامی عراق» برای گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران این امکان را می‌دهد که با استفاده از نامی واحد،‌ پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را هدف قرار دهند.

استفاده از این نام همچنین به این گروه‌ها این امکان را می‌دهد که مشخص نشود کدام‌یک از آن‌ها حمله را انجام داده است.

مسئلهٔ دیگر می‌تواند با «استراتژی واحد» میان گروه‌های نیابتی حکومت ایران در مناطق مختلف مرتبط باشد. به‌طور مثال، گروه‌های تحت حمایت ایران در لبنان و به‌طور خاص حزب‌الله و جنبش امل، از نام «مقاومت اسلامی»‌استفاده می‌‌کنند. یا نام «حماس» که مخفف «حرکت (جنبش)‌ مقاومت اسلامی» است.

نمایش یکپارچگی در حملات علیه منافع آمریکا در جریان تنش میان اسرائیل و حماس در عین حال می‌تواند نشانی از «لبیک گفتن به ندای مقاومت» باشد؛ تعبیری که گروه‌های تحت حمایت ایران از آن استفاده می‌کنند.

فرماندهی «مقاومت اسلامی عراق»

آن‌چه از گزارش‌ها و نشانه‌های موجود چنین برمی‌آید که نیروی قدس سپاه پاسداران نقش محوری در هماهنگی میان گروه‌های فعال زیر چتر «مقاومت اسلامی عراق» ایفا می‌کند.

این گروه‌ها به‌طور معمول به‌شدت تلاش می‌‌کنند هویت فردی و گروهی خود را حفظ کنند و مسئولیت اقدامات‌ و حملات‌شان را با نام خود بر عهده بگیرند. عقب‌نشینی از این تلاش و پذیرش استفاده از یک عنوان کلی نشان‌دهندهٔ وجود یک قدرت برتر برای هماهنگی میان این گروه‌‌ها است.

عمده گروه‌های «مقاومت اسلامی عراق»

عمده حملاتی که با نام «مقاومت اسلامی عراق» اجرا می‌شود،‌ توسط گروه‌های «کتائب حزب‌الله» و «جنبش النجبا» به انجام می‌رسد؛ دو گروهی که رابطهٔ بسیار نزدیکی با سپاه پاسداران دارند.

حملات تلافی‌جویانهٔ آمریکا پس از حملهٔ مرگبار هشتم بهمن به پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» در شمال شرق اردن نیز به‌طور عمده پایگاه‌ها و مواضع «کتائب حزب‌الله» و «جنبش النجبا» و فرماندهانی از این دو گروه را هدف قرار داد.

دیگر گروه‌ها، همچون «عصائب اهل حق» و «گردان‌های سیدالشهدا»، نیز گاهی در فعالیت‌هایشان از نام «مقاومت اسلامی عراق» استفاده می‌کنند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.