روایت یک روزنامه از روزگار سخت بیماران؛ دلالان دارو با جان مردم بازی می‌کنند

یکشنبه, 13ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

کمبود دارو در داروخانه‌ها

کمبود دارو در داروخانه‌ها

یک روزنامه چاپ مشهد در گزارشی به وضعیت بیماران پرداخت و نوشت که کمبود کالای راهبردی و حیاتی دارو در سال‌های اخیر گریبان مردم را گرفته و دلالان دارو با جان مردم بازی می‌کنند.

روزنامه «قدس» در شماره امروز یکشنبه چهاردهم اسفند ماه نوشت که در این میان، وضعیت بعضی از اقلام دارویی ویژه بیماران خاص به مراتب بدتر از بقیه بوده و کمبودشان در بازار رسمی یا همان داروخانه‌ها کاملاً احساس می‌شود.

نویسنده روزنامه قدس با اشاره به ادعای افزایش ۳۰ درصدی واردات دارو توسط مسئولان نوشته است که «با این حال کم نیستند بیمارانی که پس از نرسیدن به داروی مورد نیازشان از داروخانه‌های منتخب ارائه‌دهنده داروهای خاص، به بازار سیاه دارو مثل بازار ناصرخسرو در تهران می‌روند و با قیمت‌های بسیار گران‌تر آن را تهیه می‌کنند.»

در عین حال سجاد اسماعیلی، مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و داروی کشور به این روزنامه گفته است که از ابتدای امسال تاکنون مجوز فعالیت ۱۵۰ داروخانه منتخب عرضه داروهای بیماران خاص، تعلیق شده، چون اقدام به ثبت داروهای گرانقیمت نمی‌کردند و در انتقال این داروها به بازار آزاد نقش داشتند.

شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازی ایران نیز به روزنامه قدس گفته که با حضور سرمایه‌داران غیر داروساز در عرصه داروخانه‌داری، روابط ناسالم با پزشکان و افراد رایج شده و این‌گونه با تجویز نسخه‌های جعلی از سوی برخی از پزشکان، بخشی از داروهای کمیاب و گرانقیمت به اسم بیماران از داروخانه‌ها خارج و در بازار آزاد به فروش می‌رسند.

در کنار این مشکلات، تامین دارو نیز در ایران با چالش‌های بسیاری همراه است. در همین راستا یک مقام سازمان غذا و دارو روز جمعه ۲۲ دی ماه، با اعلام این که میزان کمبودهای دارویی در ایران در آذر ماه سال جاری ۹۹ قلم بوده است، گفت که علت کمبود ۳۱ قلم ناشی از تامین نشدن ارز برای واردات است.

بحران دارو در ایران به جایی رسیده است که مدیرعامل انجمن حمایت از مبتلایان به «دیستروفی» روز ۲۵ آذر ماه سال جاری از مهاجرت اجباری و پناهندگی «خیلی از خانواده‌ها» به کشورهایی که خدمات رایگان به مبتلایان آن ارائه می‌کنند، خبر داد.

کمبود و بحران دارو از ماه‌های ابتدایی سال قابل پیش‌بینی بود چرا که رئیس هیات مدیره صنایع داروهای انسانی روز ۱۵ اردیبهشت از «کاهش موجودی مواد اولیه دارویی» و «افزایش تصاعدی» کمبودهای دارویی در ماه‌های آینده خبر داده بود.

سال گذشته نیز بیماران در ایران با بحران تامین دارو مواجه بودند، به طوری که داروهای معمولی از جمله سرماخوردگی و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز نایاب شده بودند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.