نرخ بیکاری زنان در ایران دو برابر مردان است

دوشنبه, 28ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

تجارت‌نیوز در گزارشی نوشت بررسی نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ اشتغال در کشور نشان می‌دهد که زنان در اقتصاد ایران جایگاهی به مراتب پایین‌تر از مردان دارند. در این گزارش با استناد به داده‌های رسمی مرکز آمار ایران آمده که نرخ بیکاری زنان در سال گذشته حدود دو برابر مردان بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران درباره وضعیت نیروی انسانی کشور در سال گذشته، نرخ بیکاری جمعیت ۱۸ ساله و بیشتر برای زنان ۲۷.۸ درصد و برای مردان ۱۳.۵ درصد بود.

این آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری زنان حدود دو برابر مردان بوده است.

بنا بر داده‌های رسمی مرکز آمار ایران، استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۳.۵ درصد، هرمزگان با ۱۱.۸ درصد، لرستان با ۱۱.۶ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۱۱.۵ درصد و کرمانشاه با ۱۱.۲ درصد به ترتیب بیشترین نرخ بیکاری را دارند.

پس از آن استان‌های خوزستان با ۱۰.۷ درصد، اردبیل با ۱۰.۷ درصد و کردستان با ۹.۷ درصد دارای بیشترین نرخ بیکاری هستند.

طی سال گذشته اشتغال برای کل کشور ۳۷.۲ درصد بود و این نرخ برای زنان ۱۱.۴ و برای مردان ۶۳ درصد بود.

بر اساس این آمار، نرخ اشتغال مردان حدود پنج برابر زنان بوده است.

تجارت‌نیوز در گزارش خود با اشاره به اینکه زنان برای به دست آوردن یک جایگاه اقتصادی در بازار کار ایران با گیر و گرفتاری‌های زیادی مواجه هستند، نوشته آنها گاهی اجازه کار کردن ندارند و اگر فرصت اشتغال داشته باشند هم از امکان رشد کمتری برخوردارند.

این گزارش با اشاره به اینکه سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از بیکاران برای کل کشور، ۴۰ درصد است، تاکید کرده که از این میان، سهم مردان ۲۷.۱ درصد و زنان ۷۱ درصد بوده است.

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل در مقطع کاردانی برای مردان ۸.۳ درصد و برای زنان ۱۹.۱ درصد بود.

این نرخ در مقطع کارشناسی برای مردان ۱۰.۶ درصد و برای زنان ۲۴.۵ درصد است.

نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای مردان ۵.۹ درصد و برای زنان ۱۷.۳ درصد بود.

مقایسه این داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی دو تا سه برابر مردان است.

بسیاری از زنان در ایران از دسترسی به شغل مناسب با درآمدی برابر با مردان (در شرایط برابر) محروم‌اند.

یافته‌های آخرین گزارش سازمان ملل مربوط به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی تایید می‌کند ایران در میان کشورهایی با نابرابری جنسیتی بالا قرار دارد.

اواسط آبان امسال روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به تبعیض جنسیتی در اقتصاد ایران و دو برابر بودن نرخ بیکاری در میان زنان نسبت به مردان پرداخت.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار کار در تابستان امسال، نرخ مشارکت زنان در این فصل به ۱۴/۶ درصد رسیده است.

از میان بیش از ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زن در سن کار بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اصلا به بازار کار وارد نشده و منفعل هستند.

طی ماه جاری و هم‌زمان با هشتم مارس و روز جهانی زنان، ده‌ها شهروند ایرانی پیام‌هایی به ایران‌اینترنشنال فرستادند و از نقض سیستماتیک حقوق اولیه زنان زیر سایه جمهوری اسلامی گفتند.

آنها در پیام‌های خود بر رنج مضاعف زنان در ایران زیر سایه محرومیت اقتصادی تاکید کردند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.