مرگ ۳۷۳ نفر و ۱۰۵۰۰ زخمی در تصادف‌های نوروزی؛ وزیر راه مدعی کاهش ۴۵ درصدی آمار مرگ‌ جاده‌ای شد

شنبه, 4ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

همزمان با گزارش پلیس مبنی بر کشته شدن بیش از ۳۷۰ نفر در تصادفات جاده‌ای‌ از زمان آغاز سفرهای نوروزی ۱۴۰۳، وزیر راه و شهرسازی مدعی کاهش ۴۵ درصدی در مرگ و میر تصادفات در برخی استان‌ها شد.

رئیس پلیس راه راهور فراجا روز شنبه، چهارم فروردین، اعلام کرد که از ابتدای «طرح نوروزی» یعنی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا سوم فروردین ۱۴۰۳، ۳۷۳ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده و ده‌هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

همزمان با ارائه آمار جان‌ باختن روزانه حدود ۴۰ نفر در تصادفات جاده‌ای طی ده روز گذشته، وزیر راه و شهرسازی مدعی شد که در بازه زمانی گفته‌شده آمار فوتی‌های تصادفات و سوانح جاده‌ای در برخی استان‌ها ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش یافته است.

مهرداد بذرپاش درباره جزئیات ادعای خود، از جمله استان‌هایی که به گفته او آمار کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای در آن‌ها کاهش یافته است، توضیح نداد.

افزایش قربانیان تصادفات نوروزی؛ یک هزار و ۱۶۸ نفر جان خود را از دست دادند

این ادعا در حالی مطرح شده است که فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، دهم فروردین پارسال آمار کشته‌شدگان تصادف‌ خودروها در جاده‌های ایران را ۶۲۹ نفر اعلام کرده و گفته بود: «آمار پزشکی قانونی بیش از این تعداد خواهد بود.»

آمار نهایی کشته‌شدگان نوروز ۱۴۰۲ بعدتر ۱۲۱۷ نفر اعلام شد.

ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ‌ و میر جاده‌ای در جهان را دارد.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس، روز شنبه اعلام کرد: «مرگ‌ و میر سالانه ناشی از حوادث رانندگی ایران برابر با کل تلفات رانندگی ۲۷ کشور اروپایی است.»

بر اساس اعلام پلیس راه کشور از آمار پزشکی قانونی، در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در ایران در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، در بیش از ۸۰ درصد تصادفات جاده‌ای چهار عامل اصلی شامل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی نقش دارند.

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.