ادامه اعتراض به جنگ غزه در آمریکا؛ بازداشت ده‌ها دانشجوی دیگر

یکشنبه, 9ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

اعتراض دانشجویان دانشگاه جورج واشنگتن به جنگ غزه، شنبه ۸ اردیبهشت

اعتراض دانشجویان دانشگاه جورج واشنگتن به جنگ غزه، شنبه ۸ اردیبهشت

اعتراض و تحصن علیه ادامه جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا گسترش یافته و در ادامه بازداشت‌ها روز شنبه حتی جیل استاین، یک نامزد ریاست‌ جمهوری، هم در این اعتراضات بازداشت شد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ده‌ها خودروی پلیس بامداد یک‌شنبه محوطه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را احاطه کرده‌اند.

این دانشگاه شنبه شب در بیانیه‌ای گفته بود: «تخریب اموال دانشگاه قابل تحمل نیست و ورود به آن تنها برای دانشجویان ساکن مجاز است.»

جوئل کوران، یکی از معاونان دانشگاه گفت با وجود هشدارهای مکرر، شرکت‌کنندگان در تظاهرات «همچنان به اخلال در فعالیت دانشگاه و اذیت و آزار دانشجویان ادامه داده‌اند.»

کوشش کرول فولت، رئیس دانشگاه، برای دیدار با دانشجویان از سوی معترضان رد شده است.

در همین حال، عبارت «به نسل‌کشی نه بگو» با اسپری رنگی به روی پایه یک تندیس در پارک این دانشگاه نقش بسته است.

 

آن چه در دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد به تقابل سراسری میان دانشجویان و هیئت مدیره در ایالات متحده بر سر اعتراضات ضد جنگ و محدودیت‌های آزادی بیان تبدیل شده است.

در ۱۰ روز گذشته، صدها دانشجو دستگیر، تعلیق یا مشروط شده‌اند و در موارد نادری، از دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه ییل، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه وندربیلت و دانشگاه مینه‌سوتا اخراج شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در روزهای اخیر، مشکلات دانشجویان بازداشت‌شده و خواسته بخشش آن‌ها، به نقطه محوری اعتراضات تبدیل شده است.

به نوشته این خبرگزاری، شرایط تعلیق، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. در دانشگاه کلمبیا و کالج بارنارد وابسته به آن که مختص زنان است، ده‌ها نفر از دانشجویان در ۱۸ آوریل دستگیر شدند و بلافاصله ورود آنها به دانشگاه و کلاس‌ها ممنوع شد. آنها از شرکت حضوری یا مجازی در کلاس‌ها، و همچنین از استفاده از غذاخوری دانشگاه منع شدند.

همزمان مقامات دانشگاه آریزونا گفتند پلیس در این ایالت روز شنبه ۷۲ نفر شامل ۱۵ دانشجو را در ارتباط با اعتراضات و تحصن در محوطه دانشگاه دستگیر کرد.

معترضان از جمعه گذشته در محوطه دانشگاه آریزونا چادر زده‌اند در حالی که چنین اقدامی ممنوع بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، در رویدادهای مشابه در کالج امرسون در بوستون در ایالت ماساچوست، دانشگاه اموری در ایالت آتلانتا و دانشگاه‌های نیویورک و ییل ده‌ها تن در روز شنبه بازداشت شدند.

شمار بازداشتی‌های روز شنبه در دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس نیز ۸۰ تن اعلام شد. یکی از این بازداشتی‌ها، جیل استاین، نامزد حزب سبزها برای انتخابات ریاست‌ جمهوری امسال آمریکا است.

معترضان در سنت لوئیس گفته‌اند تا زمانی که این دانشگاه سهام خود را از شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل قراردادهای این شرکت با ارتش اسرائیل بیرون نیاورد و تحریم مراکز دانشگاهی اسرائیل را اعلام نکند، به بست‌نشینی خود ادامه خواهند داد.

خانم استاین که همواره مواضع ضد سیاست‌های اسرائیل داشته، در جمع دانشجویان گفته بود آن‌ها «برای دموکراسی، حقوق بشر و پایان دادن به نسل‌کشی» اعتراض کرده‌اند.

در دانشگاه ایندیانا در شهر بلومینگتون در ایالت ایندیانا نیز پلیس ۲۳ معترض را که در برابر تخلیه چادرهای تحصن مقاومت نشان دادند، بازداشت کرد.

رویدادهای این دانشگاه‌ها در حالی جریان داشت که دانشگاه کلمبیا که هفته گذشته در کانون این نوع اعتراضات بود، در پی مذاکرات میان رهبران معترضان و مدیریت دانشگاه فعلاً اندکی فروکش کرده و معترضان منتظر نتیجه گفت‌وگوها تا روز دوشنبه این هفته هستند.

معترضان در کلمبیا و ییل نیز خواهان آتش‌بس فوری در غزه، تحریم اسرائیل و بیرون کشیدن سرمایه مالی دانشگاه‌ها از آن دسته از شرکت‌های آمریکایی هستند که با اسرائیل دادوستد دارند.

رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته «اعتراضات یهودستیزانه» و «کسانی را که نمی‌دانند چه بر فلسطینی‌ها می‌گذرد» محکوم کرد.

نشریه دِ هیل شنبه نوشت در کشاکش اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا، دولت جو بایدن حمایت از اسرائیل را دو چندان کرده است. این نشریه به تصویب نهایی قانون کمک مالی جدید که بیش از ۱۴ میلیارد دلار آن مستقیم برای اسرائیل است، اشاره کرد.

 

نخست‌وزیر اسرائیل که خود دانش‌آموخته دانشگاه‌های آمریکا است، تظاهرات دامنه‌دار در دانشگاه‌های این کشور متحد اسرائیل را رویدادهایی «هولناک» و «ضدیهودی» نامیده و در یک ویدئو گفت باید جلوی این اقدامات که او آن را «به‌دور از وجدان» نامید، گرفته شود.

در مقابل برنی سندرز، سناتور آمریکایی که خود یهودی است، در پیامی نتانیاهو را متهم کرد که از بهانه یهودستیزی سوء‌استفاده می‌کند و با این کار به شعور آمریکایی‌ها توهین کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.