مشاور ارشد خامنه‌ای: اگر «موجودیت» جمهوری اسلامی تهدید شود «دکترین نظامی و هسته‌ای» خود را تغییر می‌دهیم

پنجشنبه, 20ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و مشاور ارشد علی خامنه‌ای، روز پنجشنبه‌ ۲۰ اردیبهشت گفت اگر موجودیت جمهوری اسلامی از سوی اسرائیل تهدید شود تهران دکترین هسته‌ای خود را تغییر می‌دهد.

به گزارش رویترز، این اظهارنظر بار دیگر سؤالاتی را در مورد اهداف واقعی جمهوری اسلامی از آنچه که ادعا می‌کند پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته‌ای است ایجاد می کند.

به گزارش رسانه‌های داخلی خرازی گفت: «ما تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌ای نداریم، اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای و نظامی خودمان را تغییر دهیم.»

در حالی که جمهوری اسلامی همواره با استناد به «فتوای علی خامنه‌ای» مدعی است که قصد ساخت بمب هسته‌ای ندارد، برخی مقامات حکومتی در ماه‌های اخیر از چشم‌انداز تولید سلاح هسته‌ای حرف به میان آورده‌اند.

علی اکبر صالحی، وزیر پیشین امور خارجه و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در اواخر بهمن سال گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی (تلویحا) گفت که تهران از «توانایی‌ لازم برای ساخت بمب اتم» برخوردار است.

او گفت: «ما در حال حاضر همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم.»

او توان تولید سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را به توان ساخت خودرو تشبیه کرد و افزود:«همانطور که یک خودرو برای تکمیل شدن به شاسی، موتور، جعبه دنده و بقیه اجزا نیاز دارد، صنعت هسته‌ای هم اجرای متفاوتی دارد که ما همه آنها را آماده کرده و تنها با سرهم کردن این اجزا می‌توانیم به اهداف مورد نظر خود برسیم.»

«موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» مستقر در واشنگتن بهمن سال گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد حکومت ایران می‌تواند در یک هفته یک بمب هسته‌ای، و در مدت یک ماه شش بمب هسته‌ای بسازد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازوی نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد، پیشتر هشدار داده است جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای خود «کاملا شفاف نیست».

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام‌ و اعمال مجدد تحریم‌های گسترده، به محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای خود که در چهارچوب این توافق تعیین شده بود پایبند نماند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های اخیر از جمهوری اسلامی به دلیل عدم همکاری در زمینه پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای، ممنوعیت دسترسی بازرسان و غیرفعال کردن دستگاه‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای‌ ایران انتقاد کرده است.

حکومت ایران در حال غنی سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد است؛ میزانی که به حدود ۹۰ درصد مورد نیاز برای تسلیحات هسته‌ای نزدیک است.

بر اساس معیار رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی، اگر این مواد بیش از این حد غنی شود، برای دو بمب هسته‌ای کافی خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران منکر تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است، اما هیچ کشور دیگری بدون هدف تولید سلاح هسته‌ای تا این حد اورانیوم را غنی‌سازی نکرده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.